Door de maatregelen tegen verdere verspreiding van het coronavirus en de reisbeperkingen als gevolg daarvan zien we dat steeds meer Nederlanders een weekend weg of vakantie boeken in eigen land. Arrangementen zijn daarbij erg in trek, en dat is niet zo vreemd: een arrangement ontzorgt de gast. Zij gaan steeds meer voor gemak en willen zichzelf in deze coronatijd even extra verwennen. Daarnaast hoeven ze bijvoorbeeld niet na te denken of er plek is in een restaurant en of er wel huurfietsen beschikbaar zijn. Maar hoe zoek je als organisatie de samenwerking op en maak je een aantrekkelijk arrangement? Samen met Pablo van Dick van Eet-Lokaal Zevenaar geven accountmanagers Roel Jansen en Lieke van der Bruggen hun tips.
Wat is een arrangement?
Een arrangement is ‘een regeling waarbij je een van te voren bepaalde prijs betaalt voor een aantal zaken’. Er zijn verschillende soorten arrangementen denkbaar. Je zou ze kunnen indelen in drie categorieën:
- Een combinatie van producten of een bepaalde aanbieding binnen je eigen bedrijf. Denk aan een hotel dat een overnachtingsarrangement aanbiedt, met een diner en toegang tot de wellnessfaciliteiten van dat hotel.
- Een combinatie met een andere soortgelijke onderneming. Denk aan een combinatieticket voor twee musea.
- Tot slot kun je denken aan een arrangement met gecombineerde soorten bedrijven: bijvoorbeeld een arrangement waarbij je een combinatie maakt van fietsverhuur, diner en overnachting, aangeboden door een outdoorbedrijf, een restaurant en een camping.
Het vraagt wat meer afstemming en voorbereiding om zo’n combinatie-arrangement te maken, maar als je het goed doet, levert het je ook een groter bereik op én een completere beleving voor de bezoeker.
Je kunt arrangementen dus kant-en-klaar en boekbaar maken, maar je kunt ook een bepaalde mogelijkheid van combinaties voorleggen. Als inspiratie voor de consument. De consument moet dan nog wel contact opnemen met (een van de) leveranciers om een en ander concreet te maken. Zo’n inspiratie-arrangement is iets wat wij als Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen regelmatig laten zien via onze platforms. Denk aan Wijndorp Groesbeek: we laten op de website visitnijmegen.com verschillende mogelijkheden rond dit thema zien. Sowieso is een thematische aanpak vaak aantrekkelijk voor een bezoeker.
Waarom juist nu?
Wij verwachten dat arrangementen de komende tijd belangrijk gaan zijn. Consumenten hebben lang moeten wachten om weer de deur uit te mogen. Wij voelen een bepaalde gretigheid bij de consument om snel weer op pad te kunnen zodra het weer mag. Waar men waarschijnlijk behoefte aan heeft, is een en ander kunnen regelen met een druk op de knop. De urgentie is hoog, men heeft geen zin om zich uitgebreid te oriënteren en dingen uit te zoeken. Het is tijd voor actie, de consument wil simpelweg iets kunnen boeken of aanklikken. Daar liggen kansen voor de toeristische sector, dus vanwege deze verwachting raden wij de ondernemers in de sector aan om zich hierop voor te bereiden. Dat kan dus door te zorgen voor boekbaar aanbod, bijvoorbeeld in de vorm van arrangementen.
Doelgroepen
Bij het maken van een arrangement is het handig om te bedenken voor wie je je arrangement maakt. Voor nu is het goed te beseffen dat de eerste gasten de komende tijd nog steeds van dichtbij zullen komen, in elk geval uit eigen land. Fietsen, wandelen en rust en ruimte opzoeken zijn nog altijd populair. Als je bijvoorbeeld een fiets- of wandelarrangement kunt aanbieden, kan dat goed uitpakken in deze tijd.
Als je met een ander bedrijf gaat samenwerken, bedenk dan of je allebei dezelfde leefstijl bedient. Met leefstijlen bedoelen we de indeling die onderzoeksbureau SAMR heeft gemaakt op basis van vrijetijdsgedrag. Een voorbeeld: je hebt een basic camping, midden in de natuur en met minimale voorzieningen. Dan is het minder logisch om een arrangement te sluiten met een luxe restaurant voor een lunch. Het ligt meer voor de hand om bijvoorbeeld een picknickmand met streekproducten aan te bieden.
Spreiding in de tijd
Je kunt bepaalde datums koppelen aan een arrangement, om zo te sturen wanneer je bezoekers trekt. Zo kun je lagere prijzen zetten op arrangementen buiten het hoogseizoen. Of je kunt op weekdagen lagere prijzen hanteren dan op weekenddagen. Als je een prijs koppelt aan een arrangement en als je samenwerkt met een of meerdere partners, spreekt het natuurlijk voor zich dat je hier met elkaar goede afspraken over maakt.
Aansluiting bij campagnes
De campagnes die er zijn richten zich op verschillende leefstijlen van de (potentiële) bezoeker van onze regio’s. Door de website toerismevan.nl in de gaten te houden weet je wanneer er op welke thema’s wordt ingezet, hier vind je namelijk de factsheets van de themacampagnes. Zorg er voor dat je hier gebruik van maakt, speel hier op in. Wordt er extra aandacht aan de Romeinse verleden besteedt? Kijk of je samen met het museum een arrangement samen kan stellen waarbij mensen het Romeinse verleden ook kunnen proeven bij jouw restaurant. Of heb jij wellicht een Romeins biertje in de aanbieding? Er wordt in de themacampagnes aandacht besteedt aan de iconen van de regio en die aandacht die er dan al voor is, kun jij weer mooi gebruiken in de marketing van jouw organisatie.
Praktijkvoorbeelden vanuit Eet-Lokaal | Café, Restaurant & Zalen Zevenaar
Het toepassen van arrangementen betekent voor Eet-Lokaal:
Samenwerken – in de breedste zin van het woord
- Met andere organisaties / (toeristische) partners
- Met organisaties buiten je eigen ‘sector’
- Meeliftend op Feest-, en gedenkdagen en/of lokale evenementen
Door dit te doen toon je ‘slim’ ondernemerschap en verbind je met je acties mensen en bedrijven. Dit leidt direct tot extra omzet en een positiever beeld over je bedrijf of organisatie.
Bij Eet-Lokaal hanteren ze hiervoor een aantal basisprincipes:
- Ze werken samen / stellen arrangementen veelal samen met gesloten beurs. Zonder hiervoor geld aan elkaar te vragen. Je biedt als bedrijf iets ‘goedkoper of tegen een arrangementsprijs aan’. Door samen te werken vergroot je het bereik van je doelgroep. Bedenk dat je de administratie rondom het arrangement eenvoudig houdt. Ga niet met allerlei ingewikkelde administratieve handelingen werken. Factureer het arrangementsbedrag aan de partij die de administratieve zaken omtrent het arrangement verzorgt.
- Laat zien waar je goed in bent. Ga als restaurant geen activiteiten ontplooien die niet tot je corebusiness behoren. Sponsor niet in geld, maar geef mensen korting, of verloot een gratis item. Kortom: doe waar je goed in bent.
- Bepaal of je met deze samenwerking je doelgroep bereikt. Wil je een nieuwe doelgroep bereiken of betreft het gewoon een actie die je als ondernemer wilt ondersteunen.
- Maak fouten / probeer eens wat uit!
De samenwerkingen die Eet-Lokaal ontwikkelt met andere bedrijven / organisaties / evenementen zijn gebaseerd op:
- Een arrangement met ‘korting’ – meer voor minder
- Overnachtingslocaties – diner / lunch vouchers
- Midwinterhoorntocht – paardentram / hap en stap
- Optreden op terras rond lunchtijd – voorwaarden!
- Buitenfilm met diner – ‘icoon creëren’
- Een arrangement omdat je al samenwerkt – samen is sterker
- Slachtvisite
- (de slager die regelmatig ons vlees verzorgt, presenteert zichzelf tijdens een oude traditie van ‘slachtvisite’. Gasten kijken naar zijn ambacht, horen oude liedjes / verhalen van een lokale artiest en genieten van de culinaire kunsten van Eet-Lokaal)
- Excursie Landgoed Huis Sevenaer met korting op lunch / diner
- (Eet-Lokaal neemt de reserveringen in ontvangst van mensen die met de excursie mee willen en vraagt aan het telefoongesprek gelijk of we een tafeltje vooraf of na de excursie moeten reserveren)
- Liemers Trots – Streekproducten samenwerkingsverband
- (samen sta je sterker, één website waar alle partners zich presenteren, samen ideeën ontwikkelen en de regio en de partners verder op de kaart zetten)
- Benefietdiner organiseren
- (geld sponsoren voor het goede doel is makkelijk, maar levert weinig op. Eet-Lokaal verkoopt een diner aan de organisator van het benefiet met korting. De organisator verkoopt het diner voor een duurder bedrag dan normaal aan vrienden en bekenden of anderen die het goede doel willen steunen)
- Een arrangement omdat je elkaar iets gunt – vorm van reclame / sponsoring
- Muzikaal optreden in tuin
- Artiesten de kans geven zichzelf te presenteren. Uiteraard betaal je hen voor deze dienst. Je zorgt dat alle gasten die komen een bepaald minimum uitgeven door bijvoorbeeld in de prijs van het kaartje een borrelplank aan te bieden. Bij Eet-Lokaal is een muzikaal optreden op zondag altijd gratis, maar men kan alleen reserveren als je ook van de lunchkaart gebruik maakt. Niet gereserveerd kan betekenen dat je geen plek hebt.
- Puzzel Zevenaar – verkoop via E-L
- Een collega ondernemer uit een andere sector verkoopt een leuk lokaal item (in dit geval een puzzel over Zevenaar). Eet-Lokaal deze puzzel zonder opslag rechtstreeks aan onze gasten. Wanneer de doos met puzzels verkocht is ontvangen wij van onze collega ondernemer een factuur voor de verkochte puzzels.
- Handgemaakte kaart opstartend bedrijf bij Valentijns High Tea
- Iemand die regelmatig bij Eet-Lokaal komt eten maakt leuke kaarten als kleine zelfstandige. Wij laten de ondernemer een leuke kaart ontwerpen met een knipoog naar Eet-Lokaal. Op de achterzijde vermelden we dat de kaart is ontstaan door een samenwerking tussen het opstartende bedrijf en Eet-Lokaal. Wij geven de kaart gratis weg bij de Valentijns High Tea.
- Korting afdingen op geleverde dienst / product: Ambassadeursrol / als referentie optreden
- Wanneer je een grote investering doet wil je graag zo weinig mogelijk geld uitgeven. Het vragen van korting voelt gek, maar je kunt er iets voor terugdoen, door bijvoorbeeld de leverancier op een B2B-event in jouw zaak uit te nodigen om zijn product aan de aanwezigen te presenteren. Tevens kun je optreden als ambassadeur en kan de leverancier proactief gasten naar jouw bedrijf toesturen waarbij jij iets vertelt over je ervaring met het bedrijf. Voor Eet-Lokaal hebben we dit gedaan met onze terrasoverkapping van Texstyleroofs. Belangrijk hierbij is het feit van ‘wederkerigheid”
Belangrijke aandachtspunten als leidraad van slim samenwerken:
- Creativiteit
- Wees creatief en doe iets anders dan je concurrenten. Gratis reclame is vaak niet voor niets!
- Kansen pakken
- Ook als iets niet door jou georganiseerd wordt / over jouw bedrijf gaat kun je er wel iets mee doen. Wordt er een muzikaal event georganiseerd i.v.m. een landelijke feestdag? Organiseer er zelf ook iets omheen om gasten binnen te krijgen.
- Anti-negativisme / Positivisme
- Corona is vervelend, maar je moet er vooral via social media en in je activiteiten positief mee bezig zijn. Kortom: laat niet teveel aan je (potentiële) gasten zien dat je het zwaar hebt. Uiteraard mag je het benoemen, maar zorg altijd voor een positieve boodschap.
- Thema’s
- Denk aan feestdagen, jaargetijden, dorpsfeesten, jubilea etc. – maak gebruik van de reuring die andere dingen veroorzaken
- Gebruik en werk samen met mensen die dicht bij je staan
- De toerist is NU in de regio – zorg dat hij er blijft en laat zien hoe gastvrij de regio is door samen te werken met mensen in je buurt.
- Gebruik aanwezige middelen
- Creëer nieuws en verstuur persberichten, gebruik regionale nieuws platforms, social media, etc.
- ‘Positief profiteren’
- Profiteer van de moeite die een ander doet om geld te verdienen. Lift mee op het succes van de ander door zelf met beperkte energie de ander nog beter te maken.
Heb je nog vragen? Neem contact op met je accountmanager of met Pablo van Dick.