Het voormalige VVV-punt in het centraal station Arnhem verhuist per september 2021 naar de Eusebius. Naast de locatie zijn de naam en het concept flink aangepakt. Beleving, inspiratie en de branding van Arnhem en de regio spelen hierbij een belangrijke rol.
Voor de ontwikkeling van de brandstore sloegen meerdere partijen de handen ineen, waaronder gemeente Arnhem, Citymarketing Arnhem, Platform Binnenstad Arnhem en Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Laatstgenoemde is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en exploitatie van het gloednieuwe concept. Directeur Herre Dijkema: “De afgelopen maanden werkten we samen met de regio Arnhem Nijmegen aan een nieuwe visie op hospitality. Kern hiervan is de combinatie van zogenaamde de citystores en toeristische informatiepunten. Een citystore is een fysieke winkel waar je naast mooie (cadeau)producten ook informatie en inspiratie over de stad en de regio kan vinden. De toeristische informatiepunten zijn plekken bij toeristische bedrijven (shop-in-shop), waar hospitality voorop staat en je informatie kan vinden. Je kan vragen stellen over het toeristisch product in de regio. Dat kan bij een medewerker of via een LiveChat.”
Branding van Arnhem
Het gloednieuwe concept zal naast de bekende informatiefunctie, bezoekers en bewoners inspireren met unieke verhalen over Arnhem en de regio. Met als doel bezoekers te motiveren langer in Arnhem en omgeving te verblijven of vaker terug te komen. Daarnaast zal de winkel een belangrijke rol krijgen in de branding van Arnhem als stad. Met een productassortiment van typische Arnhemse ontwerpers, schrijvers en merken, zoals Hul le Kes van Sjaak Hullekes (mode en interieur), Mirte Engelhard (modeaccessoires), Design X Ambacht van Siza (woonaccessoires), Jesse Laport (schrijver) en Durs (bier).
Wethouder Economische Zaken bij de gemeente Arnhem, Jan van Dellen: “We zijn heel enthousiast dat de oude VVV verhuist naar Arnhems meest markante punt, de Eusebius. Door voor deze toeristische trekpleister te kiezen, denken we dagjesmensen en toeristen die naar Arnhem komen veel beter van dienst te zijn. Niet alleen kunnen de mensen hier straks terecht voor praktische informatie om kennis te maken met het verhaal van Arnhem, ook kunnen ze proeven van onze mooie stads- en streekproducten. Een aanwinst voor onze stad.”
Ontwerp en pop-up
De Citystore is ontworpen door KRAFT architecten en Studio Met Met. Uniek is de transparante vormgeving van de winkel: een constructie die na sluitingstijd naar beneden beweegt om alles af te sluiten. De winkelproducten en geprojecteerde beelden van de stad en regio op de wanden, zijn zo altijd voor voorbijgangers te zien. Per 1 juli zal de Citystore – tot aan de officiële opening – tijdelijk bestaan in de vorm van een pop-up store. Het toeristische informatiepunt is dan gevestigd in de Annakapel van de Eusebius.
Beeld: KRAFT architecten