Wat zoekt jouw doelgroep in een restaurant?

Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de restaurant beleving van Nederlanders door het Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd. Dit onderzoek beantwoord vragen als;

  • Welke sfeer is belangrijk in een restaurant?
  • Wat wordt er verwacht van de bediening?
  • Waar liggen de voorkeuren voor gerechten?

Om een duidelijk beeld te kunnen scheppen zijn de resultaten gelinkt aan de 7 leefstijlen van Leefstijlvinder.nl. De inzichten die dit onderzoek biedt zijn interessant voor eigenaren van restaurants. Wat zijn de motivaties van bezoekers en hoe is hier op in te spelen? We kijken per leefstijl in het kort wat typische kenmerken zijn voor de beleving. De leefstijlen zijn:

Leefstijlvinder: 

Nog niet bekend met de leefstijlvinder en de doelgroepen? We hebben in een eerder artikel genaamd ‘Je doelgroep leren kennen met de Leefstijlvinder‘ alles voor je op een rij gezet. Naast dat we ingaan op de verschillende doelgroepen wordt er stilgestaan bij het het model dat er achter schuilgaat en kun je een test doen bij welke doelgroep je zelf hoort.

Avontuurzoeker

Een Avontuurzoeker;

… is op zoek naar een bijzondere, verrassende locatie.

… houdt van creatieve, kunstzinnige omgeving waar nieuwe dingen te zien en beleven zijn.

… een restaurant mag eenvoudig zijn, maar wel ‘anders dan anders’ en authentiek.

… eet en drinkt graag iets ‘anders’ en is geen fan van standaard gerechten en dranken.

… vindt het belangrijk dat de bediening vlot en informeel is in een herkenbare stijl.

Harmoniezoeker

Een Harmoniezoeker;

… is op zoek naar een warme sfeer en goed verlichte ruimte met (veel) ‘gezellige’ decoratie.

… gaat graag naar een locatie waar ruimte is voor (grote) groepen.

… houdt erg van ‘gezellig’ druk, iedereen is welkom.

… gaat uit eten voor de gezelligheid het samenzijn, het is een uitje.

… ziet op de menukaart graag de klassiekers terugkomen zoals carpaccio.

… gaat graag naar themarestaurants als wok, BBQ, fondue en ‘all you can eat’.

… vindt het belangrijk dat de bediening goed is met groepen en kinderen.

… wil dat er aandacht is voor gasten voor bijzondere gelegenheden (bv. Verjaardagen).

Inzichtzoeker

Een Inzichtzoeker;

… heeft een voorkeur voor een klassieke inrichting voor een restaurant.

… vindt comfort, gemak en genieten het belangrijkste tijdens een bezoek aan een restaurant.

… bezoekt graag een kleinschalige en rustige en sfeervolle locatie.

… is op zoek naar kunst, historische gebouwen en klassieke (live) muziek.

… ziet op de menukaart graag zaken als kwaliteit, lokaal, ambachtelijk en verantwoord terugkomen.

… vindt het belangrijk dat de het personeel alert, beleefd is, verstand van zaken heeft maar niet te uitbundig is.

… beleven een restaurant graag als ‘Vertel me wat ik eet en ik proef het’.

Plezierzoeker

Een Plezierzoeker;

… heeft een voorkeur voor sfeervolle en eigentijdse restaurants.

… ziet uiteten gaan als onderdeel van vermaak en contact met anderen.

… vindt een foodfestival met muziek helemaal geweldig

… zoekt ook in het eten zelf een beleving en verassing zoals live cooking, shared dining etc.

… vindt het belangrijk dat het personeel persoonlijke aandacht geeft en toegankelijk is.

… kan een leuk verhaal of grapje bij de kinderen vanuit het personeel zeker waarderen.

Rustzoeker

Een Rustzoeker;

… heeft een voorkeur voor een huiselijke, knusse en nostalgische sfeer.

… gaat graag naar een kleiner restaurant dat niet te druk is of met teveel ‘gedoe’.

… vindt een nette gedekte tafel erg belangrijk.

… ziet op de menukaart graag eenvoudige niet te dure maaltijden terug.

… verwacht van een maaltijd dat deze simpel is, het mag een flinke portie zijn.

… zoekt in het personeel dat deze hoffelijk, attent, empathisch en respectvol zijn.

… neemt de tijd, en wil tijdens de maaltijd in alle rust kunnen eten.

Stijlzoeker

Een Stijlzoeker;

… heeft geen uitgesproken voorkeur wat betreft het interieur zolang het maar luxe en exclusief is.

… is op zoek naar (sterren) kwaliteit.

… kiest gerechten uit op smaaksensatie, dat ze ongewoon zijn of dat het kunststukjes zijn.

… verwacht van de bediening dat ze een hoge mate van service bieden en suggesties geven.

… wordt graag verwend en passende concepten als exclusieve proeverijen horen hier bij.

… wordt graag verleid met speciale vip arrangementen en private dining.

Verbindingszoeker

Een Verbindingszoeker;

… is op zoek naar een authentieke, huiselijke, kleinschalige en rustige inrichting.

… heeft een voorkeur voor een buitenlocatie in de natuur waar je kan wandelen/fietsen.

… zoekt op het menu voornamelijk naar de klassiekers.

… wordt verleid door seizoens- en ambachtelijke gerechten uit de streek.

… is tevreden met een eenvoudige opmaak van het bord met voldoende eten.

… verwacht van het personeel dat ze behulpzaam, beleefd, en vriendelijk zijn.

… een meewerkende eigenaar wordt sterk gewaardeerd.

Duik dieper de data in op leefstijlvinder.nl
Op de website leefstijlvinder.nl vind je meer informatie over de verschillende leefstijlen. Naast de restaurantbeleving kan je ook vinden welke media de verschillende leefstijlen gebruiken, (welke tijdschriften worden gelezen of welke programma’s bekeken) en hoe ze hierin van elkaar verschillen. Deze informatie helpt je met het bepalen welke media je het beste kan inzetten, welk type product het beste past bij een bepaalde leefstijl en wat voor soort boodschap het beste bij hen aansluit. Maak een gratis account aan op www.leefstijlvinder.nl.

Praktijkvoorbeelden
Ben je benieuwd naar hoe anderen de leefstijlen hebben ingezet? Hier vind je voorbeelden van ondernemers en gemeenten.

Aan de slag met de leefstijlen
Wil je aan de slag met leefstijlen? We bieden een kennisprogramma aan over de leefstijlen met hierin onder andere een e-learning, workshop en verdiepende factsheets van de leefstijlen. Wil je hier meer over weten? Neem dan even contact op met je accountmanager!

Omar van Beek

Business Intelligence Marketeer

Al jaren werk ik in de toerisme & recreatie industrie en de vraag naar data-gedreven inzichten neemt jaarlijks toe. Inzichten die leiden tot betere bedrijfsbeslissingen die ervoor zorgen dat de juiste gast op het juiste moment bereikt wordt. De benodigde data om tot deze inzichten te komen is ook beschikbaar. Het moet echter nog wel op een gebruiksvriendelijke en leesbare manier samengebracht en gepresenteerd worden. Dit is waar ik me dagelijks mee bezig houd.

Gerelateerde berichten

  • Hoe beleeft jouw doelgroep de natuur?
    Feiten & Cijfers

    Hoe beleeft jouw doelgroep de natuur?

  • Wat zoekt jouw doelgroep in een accommodatie?

    Wat zoekt jouw doelgroep in een accommodatie?

  • Voor wie is erfgoed aantrekkelijk?

    Voor wie is erfgoed aantrekkelijk?