Hoe gaat jouw doelgroep om met duurzaamheid?

In juni 2024 is er voor de Leefstijlvinder een aanvullende toolkit beschikbaar gekomen. Er is door vier samenwerkende onderzoeksbureaus onderzoek gedaan naar duurzaamheid in vrijetijdsbesteding. De toolkit biedt waardevolle inzichten voor iedereen die meer wil weten over duurzaam gedrag tijdens een vakantie in Nederland. Steeds meer mensen zijn zich bewust van duurzaamheid, maar in welke mate en hoe zijn ze te bereiken? De resultaten van het onderzoek geven antwoord op vragen als:  

  • Hoe duurzaam gedragen uw bezoekers zich? Waar letten zij op?
  • Waarom kiezen zij wel of niet voor duurzame(re) opties?
  • Hoe kunnen zij geprikkeld worden tot meer duurzaam gedrag?

De resultaten zijn gelinkt aan de 7 leefstijlen van Leefstijlvinder.nl. De inzichten die dit onderzoek biedt zijn interessant iedereen werkzaam in het toeristisch en recreatief werkveld. Wat zijn de motivaties van bezoekers en hoe is hierop in te spelen? We kijken per leefstijl in het kort wat typische kenmerken op het gebied van duurzaamheid. De leefstijlen zijn:

  1. Avontuurzoeker
  2. Harmoniezoeker
  3. Inzichtzoeker
  4. Plezierzoeker
  5. Rustzoeker
  6. Stijlzoeker
  7. Verbindingszoeker

Leefstijlvinder: 

Nog niet bekend met de leefstijlvinder en de doelgroepen? We hebben alle informatie rondom de Leefstijlvinder op een pagina bij elkaar gebracht: Doelgroepmodel: Leefstijlen. Naast dat we ingaan op de verschillende doelgroepen wordt er stilgestaan bij het model dat erachter schuilgaat en kun je een test doen bij welke doelgroep je zelf hoort.

Uitgelichte cijfers over duurzaamheid:

  • 55% van de Avontuurzoekers zou vaker of veel vaker duurzame keuzes willen maken.
  • 61% van de Harmoniezoekers zou duurzamere keuzes maken als duurzame alternatieven goedkoper worden.
  • 50% van de Stijlzoekers hecht veel of heel veel waarde aan een duurzaamheidskeurmerk.
  • 73% van de Rustzoekers vermeed een of meerdere keren bewust drukke plekken tijdens het laatste vakantieverblijf in Nederland.

Avontuurzoeker:

Duurzaamheid beïnvloedt de dagelijkse keuzes en het vakantiegedrag van de Avontuurzoekers in Nederland. Ze streven naar een zo duurzaam mogelijke vakantie, gedreven door persoonlijke overtuiging, niet door sociale druk of trends. Ze zijn bezorgd over klimaatverandering en vinden het logisch om duurzame keuzes te maken, ook op vakantie. Duurzaamheid speelt een rol bij het kopen van producten, kiezen van vervoersmiddelen, accommodaties en activiteiten. Ze letten op voedselverspilling en lokaal voedsel bij eetgelegenheden. Toekomstige ambities omvatten meer duurzame keuzes, waarbij prijs en communicatie over duurzame alternatieven belangrijk zijn.

Plezierzoekers:

Plezierzoekers hechten over het algemeen minder belang aan duurzaamheid in hun vrije tijd en vakanties. Ze associëren duurzaamheid vaak met hogere kosten en moeite en zouden graag goedkopere duurzame alternatieven zien. Bij het kiezen van vervoermiddelen en accommodaties geven ze de voorkeur aan gemak en comfort, waarbij prijs een belangrijke rol speelt. Dit geldt ook voor horecagelegenheden, waar prijs, locatie en gezelschap zwaarder wegen dan duurzaamheid. Sommige Plezierzoekers maken wel duurzame keuzes vanwege zorgen over klimaatverandering, logica, positieve impact op anderen en mogelijke kostenbesparingen.

Harmoniezoekers:

Harmoniezoekers besteden weinig aandacht aan duurzaamheid tijdens hun vakantie in Nederland en zijn tevreden met hun huidige keuzes. Ze vinden duurzame alternatieven vaak te duur en kiezen liever voor gemak en comfort bij vervoermiddelen en accommodaties. De meeste Harmoniezoekers geven de voorkeur aan voertuigen met een verbrandingsmotor vanwege toegankelijkheid en gewoontes. Bij horecagelegenheden verkiezen ze factoren zoals soort keuken, sfeer en recensies boven duurzaamheid. Ze worden gestimuleerd om duurzame keuzes te maken als deze goedkoper worden. Harmoniezoekers die wel duurzaam handelen doen dit vanwege kostenbesparing, zorgen over klimaatverandering en logica.

Verbindingszoeker:

Voor Verbindingszoekers speelt duurzaamheid een belangrijke rol in hun dagelijks leven, bijvoorbeeld bij het verduurzamen van hun huis. Bij het plannen van vakanties in Nederland houden ze ook rekening met duurzaamheid, vooral bij de keuze van activiteiten. Ze reizen meestal met een auto, scooter of motor vanwege het gemak, maar maken eenmaal op bestemming vaak duurzamere keuzes, zoals fietsen en afval scheiden. Bij het boeken van accommodaties zijn factoren zoals omgeving, prijs en bereikbaarheid belangrijker dan duurzaamheid. Ze zijn tevreden met hun duurzame keuzes tijdens vakanties. Om hen tot nog duurzamere keuzes te verleiden, moeten duurzame alternatieven goedkoper worden en de impact duidelijker zijn.

Rustzoeker:

Rustzoekers houden zich meestal niet bezig met duurzaamheid in hun vrije tijd. Ze vinden duurzame alternatieven vaak te duur en hebben er weinig interesse in. Tijdens vakanties in Nederland kiezen ze vooral voor gemak en lage prijzen. Ze verkiezen de auto boven het openbaar vervoer vanwege comfort en kortere reistijd. Bij het boeken van accommodaties zijn prijs en bestemming het belangrijkst, hoewel duurzaamheid soms ook een rol speelt. Rustzoekers zijn tevreden met hun keuzes en hebben geen behoefte aan vaker duurzame keuzes, tenzij deze goedkoper worden of standaard zijn.

Inzichtzoeker:

Duurzaamheid heeft relatief weinig invloed op de keuzes van Inzichtzoekers in het dagelijkse leven. Ze waarderen duurzaamheid vooral als het kosten bespaart, vanwege zorgen over klimaatverandering, of omdat het logisch voelt. Op vakantie in Nederland geven ze de voorkeur aan gemak, comfort en budget boven duurzaamheid. Ze zijn niet bewust bezig met het maken van duurzame keuzes, en als ze dat wel doen, komt het door gewoonte. Bij vervoer en eetgelegenheden wegen andere factoren, zoals prijs en comfort, zwaarder dan duurzaamheid. Inzichtzoekers zijn tevreden met hun huidige vakantiegedrag en zijn niet bereid extra te betalen voor duurzame opties, tenzij deze goedkoper worden.

Stijlzoeker:

Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in het dagelijks leven van Stijlzoekers. Ze proberen meer dan andere groepen duurzaam op vakantie te gaan en worden beïnvloed door zorgen over klimaatverandering en de populariteit van duurzaamheid. Stijlzoekers passen zich aan duurzame verwachtingen van hun reisgezelschap aan, waarbij kostenbesparing minder belangrijk is. Ze gebruiken vaak de auto, scooter of motor met verbrandingsmotor, maar kiezen ook voor openbaar vervoer, elektrische/hybride auto’s, e-scooters of deelvervoer. Duurzaam gedrag tijdens hun verblijf komt voort uit gewoonte en de overtuiging dat het bijdraagt aan een betere vakantie. Bij toekomstige vakanties zijn ze bereid extra te betalen en langere reistijden te accepteren voor duurzame keuzes.

De Toolkit

Bovenstaand geeft een kort inzicht in de onderzoeksresultaten. Interesse in meer gedetailleerde informatie over duurzaamheid in vrijetijdsbesteding? Lees dan de Toolkit Leefstijlvinder Duurzaamheid.

Aan de slag met de leefstijlen

Wil je aan de slag met leefstijlen? We bieden een kennisprogramma aan over de leefstijlen met hierin onder andere een e-learning, workshop en verdiepende factsheets van de leefstijlen. Wil je hier meer over weten? Neem dan even contact op met je accountmanager!

Omar van Beek

Business Intelligence Marketeer

Al jaren werk ik in de toerisme & recreatie industrie en de vraag naar data-gedreven inzichten neemt jaarlijks toe. Inzichten die leiden tot betere bedrijfsbeslissingen die ervoor zorgen dat de juiste gast op het juiste moment bereikt wordt. De benodigde data om tot deze inzichten te komen is ook beschikbaar. Het moet echter nog wel op een gebruiksvriendelijke en leesbare manier samengebracht en gepresenteerd worden. Dit is waar ik me dagelijks mee bezig houd.

Gerelateerde berichten

  • Herfstvakantie 2024 in cijfers

    Herfstvakantie 2024 in cijfers

  • Zomervakantie 2024 in cijfers

    Zomervakantie 2024 in cijfers

  • Meer toeristen in eerste helft van 2024
    Nieuws

    Meer toeristen in eerste helft van 2024