Meivakantie 2024 in cijfers

De meivakantie zit er weer op. Een groot deel van Nederland is in binnen- en buitenland op reis geweest. Wat is de impact geweest op het bezoek aan de regio’s Veluwe, Arnhem en Nijmegen? Ik heb de vakantieperiode 27-04-2024 t/m 05-05-2024 vergeleken met 29-04-2023 t/m 07-05-2023 om te zien hoeveel bezoekers we extra mochten ontvangen in de regio.

Visitor Data Monitor

Sinds eind 2022 monitort Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen met de eigen Visitor Data Monitor bezoekersstromen van de Veluwe, de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen. De tool geeft belangrijke inzichten in het aantal bezoekers, de herkomst en demografie van natuurgebieden, meer dan 50 binnensteden en populaire attracties. Deze tool is ook voor de inzichten in dit artikel gebruikt.

Voor de inzichten wordt er gekeken naar meer dan 75 verschillende locaties die verspreid liggen over de drie regio’s. Deze zijn vervolgens in drie categorieën ingedeeld; attracties, binnensteden, natuurgebieden.

Bezoekeraantallen

Vergelijken we de bezoekersaantallen tijdens de meivakantie in 2024 met 2023 is er een duidelijk verschil te herkennen. Zo hebben attracties 9.9% meer bezoekers ontvangen. De binnensteden zagen een groei van 4% en het bezoek aan de natuur steeg met maar liefst 34,2%.

Leefstijlen

In samenwerking met negen provincies (waaronder Gelderland) heeft MarketResponse een doelgroepen model ontwikkeld die de Nederlandse bevolking onderverdeeld in zeven leefstijlen. Deze leefstijlen laten zien waar mensen in hun vrije tijd of op vakantie behoefte aan hebben. We weten niet alleen hoe deze leefstijlen eruit zien, we weten ook waar in Nederland zij wonen. Wat zijn hun wensen en hoe kan je hen het beste bereiken? Zie voor meer informatie de doelgroepenmodel: Leefstijlen pagina.

Via de Visitor Data Monitor hebben we inzicht in welke leefstijl de 70 locaties in welke mate bezoekt. Voor de meivakantie zie je vervolgens verschil tussen wat de ‘reguliere’ verdeling van de leefstijlgroepen is en wat het tijdens vakantie is.

 Avontuur PlezierHarmonieVerbindingRustInzichtStijl
Attractie-7,7%-1,6%+1,1%+2,8%-5,8%+3,2%+6,2%
Binnensteden+1,0%-6,3%+8,2%+3,3%-3,0%-3,1%+3,2%
Natuur-23,4%-0,6%-0,6%+7,5%+9,0%+8,5%-2,4%

Wat opvalt is dat 6% meer Stijlzoekers naar attracties zijn getrokken in 2024. Voor het winkelen en een drankje op het terras zijn het met name de Harmoniezoekers geweest die de binnensteden wisten te vinden. De natuur is druk bezocht door de Rustzoekers, Inzichtzoekers en Verbindingszoekers deze vakantie. Opvallend is dat de Avontuurzoeker in 2024 een stuk minder vaak de natuur in is getrokken dan in 2023.

Herkomst

Verreweg de meeste toeristische en recreatieve dag bezoekers in de regio’s Veluwe, Arnhem en Nijmegen wonen ook zelf in de provincie Gelderland. Geldt ditzelfde ook tijdens de meivakantie? Het antwoord is; ja. Vergeleken met 2023 waren er meer bezoekers uit Gelderland te vinden voor een bezoek aan de natuur (+1,7%) en binnensteden (+6,3%). Voor de Attracties is het bezoek met 2% afgenomen. Kijken we naar bezoeker van buiten de provincie dan komen deze voornamelijk uit Zuid-Holland, Noord-Brabant en Noord-Holland. Bezoekers uit Overijssel brengen graag een bezoek aan de Gelderse attracties. Inwoners van de provincie Utrecht trekken voornamelijk naar de binnensteden tijdens een bezoek aan Gelderland.

Drukste dagen

Er is altijd een dag in de vakantie die het meest populair is. De dag waarop de meeste mensen op pad zijn. Volgen we dezelfde indeling van attracties, binnensteden en natuurgebieden dan waren dit de drukste dagen:

  • Attractie: woensdag/ 01-05-2024
  • Binnensteden: zaterdag/ 27-04-2024
  • Natuurgebieden: zondag/ 05-05-2024

Drukste momenten

Trekken we dit door naar de piekmomenten per dag van de week dan zijn er grote verschillen te zien. Zo liggen de drukste momenten voor de attracties veelal in de ochtend. Voor de binnensteden en natuurgebieden geldt dat deze voornamelijk in de middag druk bezocht zijn. Kijken we naar de weekenden zie je dat op zaterdag de piek om 12:00 ligt.

Omar van Beek

Business Intelligence Marketeer

Al jaren werk ik in de toerisme & recreatie industrie en de vraag naar data-gedreven inzichten neemt jaarlijks toe. Inzichten die leiden tot betere bedrijfsbeslissingen die ervoor zorgen dat de juiste gast op het juiste moment bereikt wordt. De benodigde data om tot deze inzichten te komen is ook beschikbaar. Het moet echter nog wel op een gebruiksvriendelijke en leesbare manier samengebracht en gepresenteerd worden. Dit is waar ik me dagelijks mee bezig houd.

Gerelateerde berichten

  • Hoe gaat jouw doelgroep om met duurzaamheid?

    Hoe gaat jouw doelgroep om met duurzaamheid?

  • Zomerprognose 2024 voor Veluwe, Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen

    Zomerprognose 2024 voor Veluwe, Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen

  • Toeristisch aanbod in kaart
    Onderzoek

    Toeristisch aanbod in kaart