De ene bezoeker is de andere niet. Waarom kiest de ene bezoeker ervoor om samen met zijn gezin back to basic te gaan en in een klein tentje in de natuur te verblijven terwijl de andere bezoeker iedere vakantie in een bungalowpark met subtropisch zwembad te vinden is? Iedereen besteedt zijn of haar vakantie en vrije tijd op een andere manier. Nog niet zo lang geleden werden doelgroepen bekeken op basis van leeftijd, geslacht en bijvoorbeeld woonplaats. Tegenwoordig doen we dat op basis van leefstijlen, het gaat over de wijze van leven en interessegebieden, dwars door leeftijdsgroepen heen.
Om de bezoeker een zo goed mogelijke ervaring te bieden in jouw toeristische organisatie, gemeente of regio is het belangrijk om te weten wie je (potentiële) bezoeker is en wat hem of haar drijft. Door je bezoeker nog beter te leren kennen kun je er namelijk voor zorgen dat je product, dienst en marketingcommunicatie nog beter is afgestemd op hem of haar.
BSR™-model als basis
In 2018 hebben acht provincies samen met marktonderzoeksbureau Marketresponse de Leefstijlvinder gelanceerd. Marketresponse heeft zeven leefstijlen gevonden en gebruikt hiervoor het BSR™-model. BSR staat voor Brand Strategy Research en ontrafelt de drijfveren van mensen. Waarbij attitude en gedrag voortkomen uit de drijfveren die mensen hebben.
BSR™-model (Brand Strategy Research)
De verschillende leefstijlen zijn gevonden door mensen in te delen op basis van twee assen:
- Sociologische as
Deze as loopt van ‘ego’ naar ‘groep’. Mensen aan de ‘ego’ kant van het model overwegen bij het maken beslissingen in hun leven vooral de impact op zichzelf terwijl mensen aan de ‘groep’ kant meer het belang van de groep overwegen bij de beslissingen die ze nemen. - Psychologische as
Deze as loop van ‘introvert’ naar ‘extravert’ en geeft aan hoe mensen met emoties omgaan. Mensen aan de introverte kant houden emoties dicht bij zichzelf en zijn wat meer ingetogen. Mensen aan de extraverte kant gaan open met emoties om en zijn meer naar buiten gericht.
Leefstijlen vinden
Mensen zijn in te delen op basis van deze twee assen; daardoor zijn ze ook in te delen in leefstijlen op basis van de positie in het model . Dat betekent trouwens niet dat iedereen binnen een bepaalde leefstijl hetzelfde is, want ook binnen de groepen zijn verschillen te vinden. Ook ben je nooit 100% één leefstijl. In de onderzoeken die Marketresponse heeft gedaan zien ze dat iedereen van alle vier de hoeken uit het model in bepaalde mate iets in zich heeft. Bepaalde (kern)waarden zijn echter dominant.
Dominante kernwaarden in het BSR™-model
In het onderzoek dat door Marketresponse is gedaan zijn ook specifieke vragen over vakantie en vrije tijd meegenomen. Op basis van ruim 2000 ondervraagde Nederlanders zijn zeven leefstijlen vastgesteld (klik op één van de leefstijlen voor meer informatie):
- Avontuurzoekers
- Plezierzoekers
- Harmoniezoekers
- Verbindingszoekers
- Rustzoekers
- Inzichtzoekers
- Stijlzoekers
Aan de slag met de leefstijlen
Wil je aan de slag met leefstijlen? Vanaf we bieden een kennisprogramma aan over de leefstijlen met hierin onder andere een e-learning, workshop en verdiepende factsheets van de leefstijlen. Wil je hier meer over weten? Neem dan kijkje hier of neem even contact op met je accountmanager!