Nieuws

Drukte meten op de Posbank

We zetten vanuit onze organisatie stevig in op destinatiemanagement. Op sommige plekken in de regio wordt het soms te druk. Daarbij komt de natuur onder druk te staan, kan het overlast geven voor bewoners en geeft dit niet de beleving bij bezoekers die we ze met z’n allen graag willen geven. En de verwachting in het perspectief 2030 is/was dat er nog veel meer toeristen en recreanten gaan komen in de jaren die volgen. Dat was voor de coronacrisis, maar die zorgt zelf natuurlijk ook voor problemen met drukte. Niet per se door een toename van bezoekers, maar vooral door de afname van capaciteit.

Een andere aanleiding dus, maar in de kern hetzelfde probleem: drukte. Daar willen we wat aan doen. Bezoek spreiden in tijd en ruimte. Om dat op een goede manier te doen is er kennis en inzicht nodig in de drukte. Het liefst op basis van goede data. Dat is best een grote uitdaging om die te krijgen.

Als pilot vanuit VisitVeluwe hebben we nu 4 sensoren geplaatst op en rond de Posbank, op 4 strategische locaties. Die tellen het aantal wandelaars en de richting. Daarmee krijgen we niet de volledige drukte van het gebied in kaart, maar wel belangrijke inzichten van factoren die van invloed kunnen zijn op de drukte. Zoals bijvoorbeeld de tijd. Welke patronen zijn er in een weekritme, wat is de invloed van het seizoen of van vakantie en feestdagen? Maar ook de invloed van de aanwezigheid van parkeerplaatsen, horecagelegenheden, highlights of het routenetwerk willen we hiermee inzichtelijk krijgen. En wat is de invloed van het weer en de weersvoorspelling?

In eerste instantie meten we wandelaars voor de komende twee jaar. Of korter als we het antwoord op een bepaalde onderzoeksvraag eerder inzichtelijk hebben gekregen. In dat geval kunnen we de sensor verplaatsen om verdere verdieping van de cijfers te krijgen en/of andere vragen te gaan beantwoorden. Later hopen we ook fietsers en ruiters te kunnen meten. We zullen de data koppelen aan andere bronnen en zo een zo goed mogelijk beeld over drukte in de regio te kunnen schetsen.

Met deze inzichten kunnen we onze communicatie beter afstemmen (over alternatieven bijvoorbeeld), effectmetingen op aanpassingen doen of producten verder ontwikkelen. Deze pilot is overigens maar een onderdeel van meerdere projecten die op dit gebied lopen.

Wil je meer weten over dit project, neem dan contact op met Pim Nouwens via p.nouwens@visitveluwe.nl of 088 – 3660250

Pim Nouwens

Market Intelligence Analist

Dat old-school met je fingerspitzengefühl aan de gang heeft natuurlijk wel wat, maar met al die data die tegenwoordig beschikbaar is. Dan is het toch ook wel heel interessant om daar onderbouwde keuzes mee te maken. En al die kennis en inzichten probeer ik te leveren aan collega's, gemeentes en toeristisch bedrijfsleven in onze regio's.

Gerelateerde berichten

  • Resultaten project Oorlogspad
    Nieuws

    Resultaten project Oorlogspad

  • Bezoek aan Gelderland stijgt met 5,5% in derde kwartaal
    Nieuws

    Bezoek aan Gelderland stijgt met 5,5% in derde kwartaal

  • Maud Müskens nieuw lid Raad van Toezicht van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen:
    Nieuws

    Maud Müskens nieuw lid Raad van Toezicht van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen: