Nieuws

Kastelen, buitenplaatsen & landgoederen: activiteiten 2023

Met het Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024 werken kastelen, landgoederen en  buitenplaatsen (KBL), provincie, gemeenten, destinatie-marketingorganisaties en andere stakeholders samen. Het doel is om de Gelderse KBL te verrijken via een krachtig netwerk, kennisdeling, branding en marketing. Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Achterhoek Toerisme en de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen werken samen aan de uitvoering van dit programma. In dit bericht geven we jullie en update van de activiteiten die zijn uitgevoerd in 2023.

Kennis en ontwikkeling
Een belangrijke pijler binnen het programma KBL in het vizier, is de aanbod- / productontwikkeling, waarbij we investeren in kennis en ontwikkeling bij deelnemende KBL. Er hebben twee kennisprogramma’s plaatsgevonden, waarbij we in het voorjaar aan de hand van een e-training en masterclasses hebben gewerkt aan de customer journey van de deelnemende locaties. In het najaar vond het kennisprogramma Storytelling plaats. Tijdens dit kennisprogramma hebben deelnemers geleerd het eigen verhaal beter te vertellen, zodat het bedrijf aantrekkelijker wordt voor de consument. Binnen het programma is ook een investeringsregeling opgenomen, waarbij deelnemende KBL een bijdrage kunnen aanvragen voor ontwikkelingen die de belevingswaarde van de locatie vergroten. De eerste aanvragen zijn gehonoreerd en momenteel in uitvoering.

Versterken netwerk
Een sterk netwerk biedt kansen om het aanbod van KBL op een passende wijze te kunnen positioneren marketingcampagnes, waarbinnen zij als onderdeel van het DNA van de regio een belangrijke positie innemen. Door het uitwisselen van kennis en ervaringen tijdens thematische bijeenkomsten brengen we deelnemers samen en inspireren met relevante ontwikkelingen in het KBL-veld. We hebben het afgelopen jaar twee netwerkbijeenkomsten georganiseerd, waarbij kennis en inspiratie werd gedeeld, maar ook de onderlinge ontmoetingen een belangrijk onderdeel van programma was.

Marketingactiviteiten
Het afgelopen jaar hebben we de KBL onder de aandacht van de binnenlandse vakantieganger gebracht vanuit een gezamenlijke Gelderse streken campagne en een regio specifieke campagne.

Gelderse streken campagne
Vanuit deze campagne zijn er een beeldmerk en inspirerende tekst gecreëerd die in de verschillende uitingen voor uniformiteit zorgen. Daarnaast is het aanbod van deelnemende KBL verzameld op een online campagnepagina als centrale toegangspoort waar alle uitingen naartoe verwijzen. Met Google search advertenties werd het zoekverkeer op de juiste manier opgevangen en naar de campagnepagina geleidt. De nieuwe video toont de diverse functies van de KBL en werd o.a. ingezet bij de social advertenties vanuit het Gelderse streken kanaal getarget op de gewenste doelgroep. Verder is er een drukwerk gemaakt met alle deelnemende KBL om zo de verbinding tussen deze te versterken en mensen aan te zetten tot het bezoek van meerdere locaties.

Regio specifieke campagne
Voor zowel de Veluwe als de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen is er campagne gevoerd voor de ingekochte KBL locaties in die regio’s. Doordat de ene locatie een functie heeft als restaurant-hotel en de ander meer een museale functie heeft is er gekozen voor verschillende doelgroepen passend bij het aanbod van de locatie. Getarget op de specifieke doelgroepen zijn er voor de deelnemende KBL social advertenties ingezet en is er aandacht aan het onderwerp besteed in de toeristische bezoekersmagazines. Dan is er ook in verschillende externe online en printmedia ingekocht. Een aantal voorbeelden hiervan zijn de bladen Hollands Glorie en Villa d’Arte, online artikelen op degelderlander.nl en startpagina.nl, een een influencertrip van OhMyFoodness en tv-spot op Omroep Gelderland.

Bekijk hier voor de volledige verantwoording en resultaten.

Tot slot
In 2024 werken we verder aan het uitvoeringsprogramma met een nieuw kennisprogramma, netwerkbijeenkomsten en ook weer een marketingcampagne.  

Chantal Geurts

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden! Het gebruik van visuele content in marketing is geen optie meer, maar een noodzaak. Daarom is het mijn doel om met mooie inspirerende foto’s en video’s de doelgroep te verleiden tot een bezoek aan onze prachtige regio’s.

Gerelateerde berichten

  • Resultaten project Oorlogspad
    Nieuws

    Resultaten project Oorlogspad

  • Bezoek aan Gelderland stijgt met 5,5% in derde kwartaal
    Nieuws

    Bezoek aan Gelderland stijgt met 5,5% in derde kwartaal

  • Maud Müskens nieuw lid Raad van Toezicht van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen:
    Nieuws

    Maud Müskens nieuw lid Raad van Toezicht van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen: