Persbericht

BEZOEK AAN GELDERLAND STIJGT EERSTE KWARTAAL MET 6 PROCENT

DUITSERS STIMULEREN GROEI

Gelderland blijft ook in de koudere maanden van dit jaar een geliefde bestemming. Zo steeg het totaal aantal bezoekers die minstens één nacht verbleven in het eerste kwartaal van dit jaar met 6 procent ten opzichte van 2023 naar 828.000, zo blijkt uit de cijfers van Centraal Bureau voor de Statistiek. Het aantal Duitse bezoekers steeg met maar liefst 47 procent.

​Gemiddeld verbleven bezoekers 2,5 nachten in onze provincie, wat de aantrekkingskracht van de regio met historische steden, populaire dagattracties en natuurgebieden illustreert. Ook bij de Duitsers is onze provincie geliefd, zo blijkt uit de cijfers. Directeur van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen Herre Dijkema zegt hierover: “De stijging kan te maken hebben met de voorjaarvakantie die in Duitsland eerder begon dit jaar. Het is in ieder geval goed om te zien dat onze Oosterburen de weg naar onze regio weer goed weten te vinden.”

Dagattracties in de lift

Het bezoek aan Gelderse attracties steeg de eerste drie maanden met 23 procent blijkt uit cijfers van de Visitor data Monitor van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Ook natuurgebieden waren in trek. Het bezoek nam hier toe met 31 procent ten opzichte van een jaar eerder. Stads- en dorpscentra noteerden een meer bescheiden stijging van 1,5 procent.

Hotels populair

Bijna 60 procent van de gasten verbleef in een hotel of bed and breakfast. Tegelijkertijd koos een groeiend aantal, bijna 17 procent, voor bungalowparken, wat bijna een derde van alle verblijven vertegenwoordigt. In deze koudere periode waren campings logischerwijze minder populair.

Visitor Data Monitor (VDM)

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen analyseert sinds 2022 bezoekersstromen van ruim 300 attracties, binnensteden en natuurgebieden in Gelderland met een eigen datatool (VDM) op basis van geanonimiseerde gps-gegevens.

Lideweij Bosman

Pr-adviseur

Alles draait om storytelling. Of dit nu gaat over PR, het schrijven van boeken of journalistieke teksten. Wat vertellen we over onszelf, en anderen over ons? En klopt dat beeld bij de kern van wie we zijn, wat we doen en waar we heen willen? Mijn taak is deze vragen te beantwoorden en te vormen tot een verhaal dat past en beklijft. Een taak die perfect past bij mijn nieuwsgierige aard.

Gerelateerde berichten

  • Bezoek aan Gelderland stijgt met 5,5% in derde kwartaal
    Nieuws

    Bezoek aan Gelderland stijgt met 5,5% in derde kwartaal

  • Maud Müskens nieuw lid Raad van Toezicht van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen:
    Nieuws

    Maud Müskens nieuw lid Raad van Toezicht van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen:

  • Geef lokaal: dé 5 cadeautips uit het Rijk van Nijmegen!

    Geef lokaal: dé 5 cadeautips uit het Rijk van Nijmegen!