Persbericht

Oproep toerismebranche: ‘Investeer in bezoekerseconomie van de toekomst’

Pak nu als Kamer en kabinet de regie en investeer in de bezoekerseconomie van de toekomst. Daarvoor pleit de branchevereniging Destinatie Nederland (i.o.) in aanloop naar het debat over toerisme dat de Tweede Kamer 11 mei voert.

Hoewel de bezoekers weer terug van weggeweest lijken te zijn, waken de verenigde toeristische organisaties voor te veel optimisme. De toeristische sector is niet hersteld van de klappen die de afgelopen twee jaar zijn opgelopen. Het is bovendien tijd voor broodnodige vernieuwing, maar de sector kan dit op geen mogelijke manier zonder het Rijk doen. Ondernemers hebben geen geld om te verduurzamen en te innoveren, en de landelijke overheid biedt op dit moment geen perspectief en visie. ‘’Durf en ambitie zijn nodig om de Nederlandse gastvrijheidssector toekomstbestendig te maken’’, aldus Herre Dijkema, directeur Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, namens Destinatie Nederland.

Concrete stappen
In het regeerakkoord staat dat toerisme een volwaardige plek krijgt in het economisch beleid van het kabinet. Destinatie Nederland wil dat het Rijk komende maanden met een plan komt om hier concreet handen en voeten aan te geven. Onder meer door een fonds in te stellen om ondernemers te helpen verduurzamen. Ook moet het plan de uitwassen van het massatoerisme tegengaan. Bijvoorbeeld door heel bewust in te zetten op spreiding en op bezoekers die we echt in Nederland willen hebben. Gebruik maken van data om te kunnen sturen en beïnvloeden is hierbij van groot belang. Daarnaast willen de gezamenlijke organisaties dat financiële middelen worden vrijgemaakt om internationale congressen aan te trekken. Deze leveren niet alleen veel inkomsten op, ook dragen wetenschappelijke congressen bij aan het imago van Nederland als land van kennis en innovatie.

Voor alles geldt dat het essentieel is dat het Rijk de regie pakt zodat de vernieuwing van de Nederlandse bezoekerseconomie, in 2019 goed voor ruim 4% van het Bruto Binnenlands Product en 800.000 banen, vorm krijgt. Dijkema: ‘’Het besef moet doordringen dat de bezoekerseconomie niet op zich zelf staat, maar verweven zit door de gehele samenleving. Toerisme gaat niet alleen over economie en werkgelegenheid, maar verdient ook aandacht op andere beleidsterreinen, zoals cultuur, ruimtelijke ordening, infrastructuur en klimaat. De tijd dat we weg kunnen komen met gefragmenteerd provinciaal beleid is voorbij, Kamer en kabinet zijn nu echt aan zet.’’

Destinatie Nederland
In de branchevereniging Destinatie Nederland (i.o.) zijn onder andere verenigd: Rotterdam Partners, Amsterdam & Partners, Utrecht Marketing, Eindhoven365, The Hague & Partners, Marketing Groningen, Dordrecht Marketing & Partners, Marketing Drenthe, MarketingOost, Leiden & Partners, VisitBrabant, Kennisnetwerk Destinatie Nederland, Merk Fryslân, Maastricht Marketing, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.

Lideweij Bosman

Pr-adviseur

Alles draait om storytelling. Of dit nu gaat over PR, het schrijven van boeken of journalistieke teksten. Wat vertellen we over onszelf, en anderen over ons? En klopt dat beeld bij de kern van wie we zijn, wat we doen en waar we heen willen? Mijn taak is deze vragen te beantwoorden en te vormen tot een verhaal dat past en beklijft. Een taak die perfect past bij mijn nieuwsgierige aard.

Gerelateerde berichten

  • Zomer 2024: Dagbezoek Gelderland flink gestegen
    Persbericht

    Zomer 2024: Dagbezoek Gelderland flink gestegen

  • PERSBERICHT: Gelderland deze zomer weer populair bij binnen- en buitenlandse toerist
    Persbericht

    PERSBERICHT: Gelderland deze zomer weer populair bij binnen- en buitenlandse toerist

  • BEZOEK AAN GELDERLAND STIJGT EERSTE KWARTAAL MET 6 PROCENT
    Persbericht

    BEZOEK AAN GELDERLAND STIJGT EERSTE KWARTAAL MET 6 PROCENT