Dit jaar hebben we het over een andere boeg gegooid. Tijdens de fietscampagne heeft de Randstad de Gelderse streken kunnen ontdekken. Een heerlijke fietstocht door Rivierenland, regio Arnhem, het Rijk van Nijmegen en de Achterhoek en de Veluwe: maar dan virtueel. In een pop-up Gelderland zette je een VR-bril op en kreeg je toch flink wat kilometers in de benen.
De campagne
Het doel van de campagne was om de doelgroep kennis te laten maken met het moois wat Gelderland te bieden heeft en dan vooral als het gaat om fietsroutes. De Gelderse streken hebben maar liefst 5.000 km aan fietspad, dus er valt nog veel te ontdekken. Een uitgebreide toelichting van de campagne vind je hier.
Resultaten
Website
Op een speciaal ingerichte landingspagina (geldersestreken.nl/fietsen) vond je de VR-tour. Tijdens deze tour waren er verschillende ‘Gelderse streken’ borden te vinden. Hier was een winactie aan gekoppeld. Met deze winactie kon je een weekend Gelderse streken winnen.
FietsActief
In samenwerking met FietsActief is een uitneembare Gelderse streken streekgids volledig in de look & feel van FietsActief, op A5 formaat, ontwikkeld. Hierin worden de Gelderse streken breed uitgelicht als fietsbestemming. In de streekgids staan vier fietsroutes en tips voor in de omgeving. De gids is meegezonden als insert in de FietsActief die is verschenen op 17 mei 2019, met een oplage van 15.000 exemplaren. Daarnaast zat deze gids in de goodiebag die werd uitgedeeld bij de activatie.
Billboard
In week 20 en 21 hebben de Gelderse streken een reclame-uiting ingezet op een digitale reclamemast aan de A16. De vertoning heeft op deze locatie heeft 1.035.000 passanten per week. Daarnaast is er in week 21 ook een digitaal vlak ingezet op de Maasboulevard met 252.110 passanten per week.
Social media
Ook op social media is er veel aandacht besteed aan de campagne. Dit heeft een totaal bereik van 1,3 miljoen opgeleverd. Er is campagne gevoerd voor landelijke aandacht (bereik gerealiseerd van 626.409) en per stad waar de pop up Gelderland heeft gestaan (Den Haag 256.583, Haarlem 115.735 en Rotterdam 308.856 personen bereikt).
Radio
Tijdens de campagne ‘Spring op de fiets in de Gelderse streken!’ hebben de Gelderse streken radiocommercials en tag-ons in op nationale en regionale zenders ingezet. Gericht op de doelgroep betrof het de zenders NPO1, NPO2 en Sky Radio en daarnaast alle dertien regionale zenders, zodat ook daar sprake was van landelijke dekking. Dit heeft uiteindelijk een totaal bereik van 4.918.125 opgeleverd.
Klik hier voor de volledige evaluatie.