Tips & Tricks

5 Tips om je lokale online vindbaarheid te verbeteren

lokale vindbaarheid arnhem

 

Tijdens een weekend weg in Arnhem bedenken jij en je vrienden dat jullie zin hebben in een high tea. Je pakt je telefoon en googled: ‘high tea’. Onder de tekstadvertenties krijg je een kaart van Arnhem te zien met daaronder 3 restaurants met afbeeldingen, reviews, het adres en de afstand vanaf jouw locatie. Overzichtelijk en handig, want als je op de resultaten klikt, kun je meteen het menu bekijken en bellen om te reserveren. Na het bekijken van de foto’s en goede reviews zijn jullie overtuigd en navigeer je met één druk op de knop naar het adres.

Er zijn natuurlijk geen 3, maar eerder 30 restaurants in Arnhem die een high tea aanbieden. Is het toevallig dat alleen deze 3 restaurants in beeld staan? Nee. Rouleert Google deze posities gelijkmatig tussen die 30+ restaurants? Nee. Kun jij er als ondernemer zelf voor zorgen dat jij in de top 3 komt? Ja! Het enige dat het je kost is tijd om onderstaande 5 tips, die we hebben samengesteld met Copper IM, op te volgen. Go for it!

1.   Claim je bedrijf op Google mijn Bedrijf

Maak een gratis Google bedrijfsprofiel aan. Hiermee presenteer je jouw bedrijf op een andere manier in de Google zoekresultaten en heb je een extra kans om op te vallen. Vul zoveel mogelijk gegevens in en vergeet ook zeker de primaire categorie niet. Upload verschillende foto’s die een compleet beeld geven van jouw bedrijf, zoals het interieur, jouw product of dienst, een leuke teamfoto van het personeel en het logo.

Zorg ervoor dat je na het aanmaken van je Google bedrijfspagina deze ook actueel houdt. Post regelmatig berichten, zoals je dat ook op social media doet. En wissel je het aanbod of wijzig je de openingstijden? Pas dit dan meteen aan, want men gaat ervan uit dat de informatie in Google klopt. Je wilt geen teleurgestelde klanten en al helemaal geen teleurgestelde klanten die daar een review over schrijven 😉

google lokale vindbaarheid toerisme

2.   Verzamel reviews

Verzamel zoveel mogelijk positieve reviews en reageer daar ook op. Hoe meer reviews en hoe hoger de cijfers, des te beter voor je vindbaarheid. Zie een slechte review als een gratis advies en een uitdaging om jouw klant alsnog tevreden te stellen. Is dat gelukt? Vraag de klant de review dan aan te passen.

Probeer daarnaast te sturen op het gebruik van relevante zoektermen in de reviews. Als we teruggaan naar het voorbeeld van de high tea zou je als restauranteigenaar bijvoorbeeld een winactie kunnen bedenken waarbij je klanten vraagt om een Google review te schrijven over de high tea. Zoals je op de print screen van de mobiele zoekopdracht ziet, kijkt Google bij de zoekopdracht niet alleen naar relevante zoektermen op websites, maar ook naar zoektermen in reviews.

3.   Gebruik je adres consistent

Zorg ervoor dat je adres en telefoonnummer online overal hetzelfde is. Op je website, op de Google bedrijfspagina, de telefoongids, social media, enz. Houd ook dezelfde spelling aan. Gebruik dus niet op de ene pagina ‘Prinses Irenestraat’ en op de andere ‘Pr. Irenestr.’. Google vindt het belangrijk om zoveel mogelijke relevante en betrouwbare informatie te tonen aan gebruikers. Als jouw adres online overal verschilt, ziet Google dit als onbetrouwbare informatie. Je kunt met de profielcheck van DTG een overzicht krijgen van al jouw online adresvermeldingen. Zo weet je precies waar jouw adres aangepast moet worden. De ondernemers in Duitsland kunnen deze check doen bij Omnea.

4.   Maak je website mobielvriendelijk

Als jij in de stad staat en zoekt op je mobiel naar een restaurant voor een high tea, moeten websites snel en goed werken. Inzoomen om teksten te kunnen lezen en meer dan 5 seconden wachten tot een pagina laadt? Dan haak je af. Met de gratis tool van Google Search Console, bekijk je eenvoudig optimalisatieadvies voor mobiele bruikbaarheid. Is je website nog niet responsive, dan kost het je toch iets meer dan alleen tijd (sorry!). Kleine aanpassingen, zoals afbeeldingen verkleinen, kun je makkelijk zelf met bijvoorbeeld Compress JPEG.

5.   Word beter gevonden als niet-lokaal bedrijf

Stel je voor dat een bedrijf landelijk high tea picknickmanden levert en niet lokaal gevestigd is, dan wordt dit bedrijf niet bij de local stacks getoond. De picknickondernemer moet er dus voor zorgen dat zijn website op een andere manier lokaal gevonden wordt.

Dat doe je door pagina’s aan te maken op je website waar je de focus legt op zoektermen die te maken hebben met high tea in combinatie met Arnhem. Gebruik de zoektermen waar het meeste zoekvolume op zit in de koppen en gebruik deze woorden ook in de alinea’s (body tekst). Maak daarnaast gebruik van synoniemen, zoals ‘lekkere hapjes eten in stadshart Arnhem’. Schrijf een tekst van minimaal 400 woorden, waarbij de focus zoektermen niet meer dan 1,5% worden gebruikt (in dit geval 6x dus). Doe je dit ook voor andere steden; maak dan een volledig nieuwe tekst, want vriend Google heeft duplicate content meteen door en dat kost je weer strafpunten 😉

Copper IM zet zich vanaf 2010 in om bedrijven te ondersteunen in hun online marketing. Zie je voor jouw onderneming online kansen, maar kun je nog wat hulp gebruiken? Volg dan een Copper IM training. Het werk uitbesteden kan natuurlijk ook.

Gerelateerde berichten

  • De CO2 voetafdruk van je onderneming verlagen? Hier 8 tips:

    De CO2 voetafdruk van je onderneming verlagen? Hier 8 tips:

  • Hoe zorg je voor meer interactie op social media?
    Tips & Tricks

    Hoe zorg je voor meer interactie op social media?

  • Je CO2 voetafdruk, wat is dat nou eigenlijk?

    Je CO2 voetafdruk, wat is dat nou eigenlijk?