De Duitse Campinggast 2022

Het is algemeen bekend dat de Duitse vakantieganger de grootste inkomende markt in Nederland is. Kijken we naar waar de Duitse reiziger het liefste overnacht dan staan overnachtingen op een camping landelijk gezien na hotels (49%) en bungalows (32%) op de derde plek met 19%. Voor Gelderland echter geldt een compleet andere verdeling. In Gelderland staat verblijf op een camping door Duitse gasten op plek nummer 1. Maar liefst 39% van de Duitse verblijfsgasten die Gelderland bezoeken verblijven op een camping. Niet heel vreemd aangezien Gelderland met meer dan 400 campings in de provincie de meeste campings van het land heeft.

Campers vs Caravans

Duitsland telde in 2021 bijna 1.4 miljoen campers en caravans. Interessant om te zien is dat de verdeling tussen beide nagenoeg gelijk is. 51% van de Duitsers die mobiel reizen gaan met de caravan. De andere 49% hebben de beschikking over een camper. Opvallend daarbij verder is dat ook jonge Duitsers vaak met een camper of caravan op pad gaan. Gemiddeld geeft een Duitse kampeerder € 50.- per persoon per dag uit.

Campingplannen 2022

De campingspecialist ACSI heeft onlangs onderzoek gedaan onder 15.000 Europese kampeerders om te kijken wat de reisplannen voor 2022 zijn. Meer dan 5500 van de ondervraagden zijn Duits en geven inzicht in de reisplannen van de Duitse kampeerder. Zo komt naar voren dat 98% van de ondervraagden dit jaar op een camping te vinden zal zijn. Hierbij zullen de kampeerders zonder kinderen gemiddeld 53 dagen op pad zijn. Voor de kampeerders met kinderen ligt het aantal dagen gemiddeld op 31.

Niet geheel verassend plannen de meeste kampeerders op reis te gaan tussen april en oktober. Hierbij is een goed verschil te herkennen tussen de kampeerder met en zonder kinderen. Kampeerders zonder kinderen zijn niet afhankelijk van schoolvakanties en proberen die dus te vermijden. Dit betekent dat de maanden mei, juni en september populair zijn. Voor kampeerders met kinderen gaat het vooral om de maanden april, juli, augustus en oktober.

Kijken we naar de geplande bestemmingen van de Duitse ondervraagden is er goed nieuws te melden. Voor kampeerders zonder kinderen staat Nederland als kampeerbestemming op plek 3 na eigen land en Italië. Voor gezinnen staat Nederland zelfs op plek 2 na Duitsland. Een van de redenen daarvoor is dat Nederlandse campings vaak als schoner, netter en meer kindvriendelijk worden ervaren in vergelijking met andere landen.

Hoe vinden de Duitse kampeerders de volgende camping?

De helft van de Duitse kampeerders zoekt online naar campings en bijbehorende reviews om te bepalen waar ze naar toe gaan. Belangrijk om daarbij in het achterhoofd te houden is dat een website gericht op Duitse bezoekers anders is dan die voor een Nederlandse publiek. Lees de factsheet Online Marketing Duitsland voor meer informatie. Veel bezochte websites voor het vinden van een camping zijn www.camping.info, www.pincamp.de. Voor eigenaren van kampeerterreinen is het dus belangrijk om een zo compleet en up-to-date mogelijk profiel te hebben op bijvoorbeeld deze websites voor de beste resultaten.

30% van de Duitse kampeerders vraagt familie en vrienden om advies voor leuke campings. Tot slot worden brochures en folders in 20% van de gevallen geraadpleegd.

Tips & Trucs

  • Vakanties: Duitser hebben andere vakantieperiodes & feestdagen dan de Nederlanders. Kijk op www.schulferien.org voor een compleet overzicht.
  • Service: Voor een Duitse kampeerder is service van groot belang. Een persoonlijke benadering of een welkomstgeschenk wordt zeer gewaardeerd.
  • Aanspreken: De gemiddelde Duitser wordt graag formeel aangesproken met u (Sie). Jongere generaties hebben echter minder moeite met de informele vorm (Du).
  • Afspraak = afspraak: De gemaakte afspraken moeten nagekomen worden. Op dit vlak zijn Duitsers minder flexibel dan bijvoorbeeld Nederlanders.
  • Duits: Wil je de Duitse kampeerder trekken zorg er dan voor dat je communicatie in foutloos Duits is. Duitssprekende medewerkers wordt ook zeer gewaardeerd.

Andere landen

Bij het onderzoek dat ACSI heeft uitgevoerd is ook gekeken naar andere landen. Lees onder de onderzoeksresultaten (in het Duits) van de overige landen:

Bronnen: Acsi: Umfrage-Campingpläne 2022, CBS: Statline, GTI: Factsheets

Omar van Beek

Business Intelligence Marketeer

Al jaren werk ik in de toerisme & recreatie industrie en de vraag naar data-gedreven inzichten neemt jaarlijks toe. Inzichten die leiden tot betere bedrijfsbeslissingen die ervoor zorgen dat de juiste gast op het juiste moment bereikt wordt. De benodigde data om tot deze inzichten te komen is ook beschikbaar. Het moet echter nog wel op een gebruiksvriendelijke en leesbare manier samengebracht en gepresenteerd worden. Dit is waar ik me dagelijks mee bezig houd.

Gerelateerde berichten

  • Aantal bezoekers stijgt ook in kwartaal 3

    Aantal bezoekers stijgt ook in kwartaal 3

  • Herfstvakantie 2024 in cijfers

    Herfstvakantie 2024 in cijfers

  • Zomervakantie 2024 in cijfers

    Zomervakantie 2024 in cijfers