Generatie Y – De Reizigers van nu.

Generatie Y wordt ook wel de Millennial generatie genoemd. Het is een grote groep die wereldwijd qua aantallen de Generatie Z volgt. Omdat veruit de meerderheid van de Millennials werken is het een vermogende groep. Ze zorgen voor circa 40% van alle toeristische inkomsten wereldwijd. Voor landen als Duitsland, VK en Frankrijk is het de belangrijkste markt. Om deze groep te kunnen bereiken is het daarom belangrijk om inzicht te krijgen in wie ze zijn, waar ze naar op zoek zijn en wat de wensen van deze generatie is.

Wie is de Generatie Y ?

Wereldwijd zijn er 1.8 miljard mensen die vallen onder de Generatie Y. In Europa hebben we het over 20% van de bevolking die binnen deze groep valt. In Azië loopt dit op tot 24% van de bevolking. Generatie Y zijn de mensen die geboren zijn tussen 1980 en 2000. Dit betekent dat de oudste van deze generatie 42 jaar oud zijn. Een deel van deze generatie had een analoge jeugd en is vervolgens digitaal opgegroeid. Technologie en internet zijn een integraal onderdeel van het dagelijkse leven van een Millennial. Deze technologie wordt dan ook volop ingezet voor communicatie en inspiratie voor onder andere toeristische producten en diensten.

Het opgroeien met technologie en Social media heeft grote invloed gehad op de normen en waarden van een Millennial. Hoe ze in het leven staan maar ook hoe ze aankijken tegen reizen. Voor het plannen van een vakantie maakt een Millennial volop gebruik van internet en social media ter inspiratie. Millennials hechten veel waarde aan authenticiteit, eerlijk en oprechte content gecreëerd door medereizigers. Blogs of fotoreportages van vrienden, bekenden of experts worden regelmatig geraadpleegd en helpen mee in het oriëntatie proces. Reis-influencers worden ook in deze generatie meer op waarde geschat. Een groot gedeelte van de influencers zijn zelf Millennials. De invloed die influencers hebben op de Millennial reizigers mag niet onderschat worden. Hier ligt een kans voor een toeristische organisatie.

Wat verwacht de Generatie Y van reizen?

Hoewel Generatie Y als een grote groep wordt gezien die een geheel vormt. Is er natuurlijk nog onderscheid op individueel niveau. De generatie beslaat mensen die net gestart zijn met werken tot gezinnen met jonge kinderen. Een aspect komt echter wel generatie breed terug en dat is dat deze groep wordt gezien als innovatieve denkers en invloedrijke consumenten. Ook wanneer het op reizen aankomt zetten ze deze kenmerken graag in. Millennials waarderen meer dan andere generaties authenticiteit, voldoening, duurzaamheid en boven alles maatwerk. Een reis moet passen bij de persoonlijk wensen. Ze doen uitgebreid onderzoek online en vinken graag een bestemming af van de Bucketlist.

Ze gaan graag op reis van de gebaande paden. Op reis naar een onbekende exotische locatie een ‘geheim’ concert of een bijzonder traditioneel cultureel evenement bijwonen. Zolang het authentiek, lokaal en actief is. Kwaliteit gaat boven kwantiteit en iets dat hier bij past is een duurzame instelling. Generatie Y waarderen duurzame alternatieven voor accommodaties en vervoer.

Millennials reizen vaker dan andere generaties graag met familie, vrienden en collega’s. Gemiddeld genomen bestaat de Millennial toeristische doelgroep bovengemiddeld vaak uit vrouwelijke reizigers.

Waar liggen de kansen voor de reisindustrie voor Generatie Y

Er zijn een aantal trends en kansen binnen de reisindustrie die met name de Generatie Y aanspreekt. We zetten er vier voor je op een rij:  

Bleisure:

Een opkomende trend in de reiswereld is Bleisure, een combinatie van Business en Leisure reizen. Meer dan 78% van de Millennials heeft tijdens een zakenreis tijd gespendeerd voor eigen ontspanning. Vaker dan ooit worden zakelijk reizen verlengd om zo die tijd te gebruiken om een bestemming als (korte) vakantie te kunnen verkennen. Bedrijven staan hier meer voor open maar ook technologie en sociale ontwikkelingen als co-working locaties faciliteren deze ontwikkeling. Het gedrag van de Bleisure toerist is andere dan bij een reguliere ‘Leisure’ toerist. De bestemming staat meestal vast en is dus niet leidend in een beslissing. Er wordt meer gekeken naar wat er in de omgeving te doen is of wat de beste restaurants zijn. Bleisure toeristen boeken dus weinig van tevoren maar eenmaal op de bestemming ligt er een kans om ze te bereiken. De bestemmingen waar Bleisure het meest voorkomt is in grote steden.

Duurzame reizen:

Generatie Y is zich als geen andere bewust van de ontwikkelingen en bedreigingen rondom klimaat. Duurzaamheid is iets waar deze generatie voor kiest. Dit geldt voor het dagelijkse leven maar zeker ook voor reizen. Ze staan meer stil bij de impact die reizen heeft op de flora, fauna maar ook op lokale culturen en economie. Deze generatie eist steeds vaker een duurzame optie voor een product of dienst. Ze letten op hun CO2 voetafdruk en willen deze verlagen. Dit is de reden dat ‘Do good, feel good’ reizen in populariteit toenemen.

Reis naar meerdere landen:

Jongere reizigers halen graag het meeste uit hun tijd en geld wanneer het op reizen aankomt. Dit betekent dat reizen naar meerdere landen in een reis heel populair is. Tot wel 60% van deze generatie bezoekt meerdere landen in een reis. Dit wordt ook steeds gemakkelijker gezien de verbeteringen in infrastructuur wereldwijd. Europa leent zicht natuurlijk bij uitstek voor dit soort reizen. De kernwaarden van de Millennials blijven ook bij reizen naar meerdere landen overeind. De reis moet authentiek, actief, voldoening geven en passen bij de wensen. Ook de match met duurzaamheid is snel gemaakt. Het reizen tussen de landen gebeurd vaak op een andere manier dan vliegen. Ook staan ze tijdens een reis open om in contact te komen met de lokale bevolking.

Inspirerende reizen:

De Millennials hebben sterk de drang om niet als andere vakantiegangers gezien te willen worden. Ze worden graag gezien als reizigers die voor een korte tijd onderdeel zijn van de lokale cultuur. Ze zijn geïnteresseerd in authenticiteit en gaan graag op zoek naar de ‘verborgen’ geheimen. Dit kan zijn lokaal eten, culturele tradities of de lokale ambachten. Betrokken zijn bij de lokale cultuur en de inwoners zorgt voor meer inspirerende reizen. Ze zien reizen als een mogelijkheid om zichzelf te ontwikkelen en iets te leren. Dit nieuwe geleerde wordt bij thuiskomst opgenomen in het dagelijks leven waar mogelijk. Wil je Millennials aanspreken zul je als toeristisch ondernemen hier op in kunnen spelen.

Conclusie

Generatie Y is een belangrijke doelgroep voor toeristische bedrijven. In Europa behoort 20% van de bevolking tot deze groep maar is verantwoordelijk voor 40% van de inkomsten in de reiswereld. De leeftijd varieert tussen de 22 en 42 en beslaat jong professionals tot gezinnen met jongere kinderen. Ondanks dat het een grote afwisselende groep lijkt en ook wel is. Zijn er toch ook duidelijke overeenkomsten. Ze zijn voornamelijk met digitale technologie opgegroeid en dit is dan ook een integraal onderdeel van het dagelijks leven. De technologie wordt dan ook volop ingezet ter inspiratie en voor communicatie rondom reizen.

De Millennials hebben een aantal herkenbare eisen die ze stellen aan reizen. Wees transparant en maatschappelijk verantwoord. Wees technisch onderlegd. Zorg voor een sterke online aanwezigheid, zodat de Millennials de mobiele apparaten tijdens het reizen kunnen gebruiken. Verbeter de online aanwezigheid door professionals uit te nodigen om beoordelingen te schrijven, zoals vertrouwde bloggers, social media influencers of recensenten. Naast advies van vrienden en familie zijn dit de personen waar online naar gekeken wordt voor inspiratie. Personaliseer het aanbod en leg de nadruk op de beleving. Kijk naar de trends en focus op een op meer om tot een aanbod te komen dat Generatie Y aanspreekt.

Op zoek naar meer informatie rondom Generatie Y en het reisgedrag kijk dan hier:

Millennial Travel: Tourism micro-trends of European Generatie Y

The European market potential for Generatie Y tourism

Millennials Travel: Statistics & trends 2020-2021

Omar van Beek

Business Intelligence Marketeer

Al jaren werk ik in de toerisme & recreatie industrie en de vraag naar data-gedreven inzichten neemt jaarlijks toe. Inzichten die leiden tot betere bedrijfsbeslissingen die ervoor zorgen dat de juiste gast op het juiste moment bereikt wordt. De benodigde data om tot deze inzichten te komen is ook beschikbaar. Het moet echter nog wel op een gebruiksvriendelijke en leesbare manier samengebracht en gepresenteerd worden. Dit is waar ik me dagelijks mee bezig houd.

Gerelateerde berichten

  • Aantal bezoekers stijgt ook in kwartaal 3

    Aantal bezoekers stijgt ook in kwartaal 3

  • Herfstvakantie 2024 in cijfers

    Herfstvakantie 2024 in cijfers

  • Zomervakantie 2024 in cijfers

    Zomervakantie 2024 in cijfers