Aan het eind van elk jaar draait de marketingmachine bij elke organisatie weer op volle toeren. Vooral in de e-commerce branche wordt er gesmeten met extra marketingbudget vanwege alle traditionele en nieuwe feestdagen. Naast de in Nederland gebruikelijke feestdagen zoals Sinterklaas en Kerst winnen ook de nieuwere feestdagen bij ons aan populariteit. Denk hierbij aan de overgewaaide ‘feestdagen’ zoals Black Friday.
Maar hoe kunnen wij in de toeristische sector daar nu een graantje van meepikken? Hoe speel je met de inzet van je advertenties in op deze oud- en vooral ook nieuwe feestdagen. In dit artikel geven we je 7 praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt gaan.
-
Maak een content kalender
Breng van tevoren alle feestdagen waar je op in wilt spelen in kaart. Zo maak je het jezelf eenvoudiger om te bepalen waar je op inspeelt, hoe je dat gaat doen, wanneer je moet beginnen met het realiseren van de campagne en vooral wanneer de campagne moet gaan starten. Kerst vieren we natuurlijk op 25 en 26 december, maar dat betekent natuurlijk niet dat je campagne dan pas moet starten. Je zult hier al veel eerder mee moeten beginnen.
Voor het gemak hebben wij hieronder een lijst van belangrijke feestdagen samengesteld:
- 27 november – Black Friday
- 30 november – Cyber Monday
- 5 december – Sinterklaasavond
- 24 december – Kerstavond
- 25 december – Eerste Kerstdag
- 26 december – Tweede Kerstdag
- 31 december – Oudjaarsdag
- 1 januari – Nieuwjaarsdag
-
Maak gebruik van UTM-codes
In je marketinginzet zal je veel gebruik maken van banners, video’s en andere uitingen waarmee je bezoekers naar je website wilt trekken. Rondom Sinterklaas zou je misschien wel veel berichten plaatsen Facebook. Bij zo’n uiting voeg je dan uiteraard een URL van een specifieke pagina binnen je website toe. In Google Analytics kan je vervolgens terugzien hoeveel bezoekers er via je geplaatste berichten op Facebook naar je website zijn gekomen. Alleen kan je helaas niet inzien via welk bericht deze bezoekers nu zijn binnengekomen. Welke uiting heeft nou voor de meeste websitebezoekers, contactaanvragen of verkopen gezorgd?
Om dat in te kunnen zien zal je gebruik moeten maken van UTM-codes. Een toevoeging aan de URL van je bestemmingspagina’s waarin je extra data vermeld, bijvoorbeeld het onderwerp van je Facebook bericht. UTM-codes kan je eenvoudig opstellen met deze tool van Google.
Meer informatie over de toepassingen van UTM-codes lees je in dit blogartikel van onze partner Copper IM.
-
Zorg voor specifieke landingspagina’s
Dit is een erg belangrijk punt en vaak onderschat. Ga je een Black Friday actie opzetten met kortingsacties op je uitjes, zorg dan voor een aparte landingspagina. Vaak wordt er gekozen voor het gebruik maken van een bestaande pagina binnen de website. Daardoor komen de uitingen in de campagne vaak niet helemaal overeen met het uiterlijk en de content op de gebruikte landingspagina. Mensen die op je Black Friday- of Kerstcampagne uiting klikken hebben een andere verwachting dan websitebezoekers die normaliter op je pagina met uitjes terecht komen. Probeer zo goed mogelijk bij de verwachting aan te sluiten en roep daarom een aparte landingspagina voor je campagnes in het leven.
-
Maak gebruik van remarketing
Vergeet niet om remarketing toe te voegen aan je marketingmix. In tip 3 gaven we al aan om specifieke landingspagina’s te creëren. Maak bijvoorbeeld remarketinglijsten voor bezoekers van deze landingspagina’s zodat je deze doelgroep later nog eens kunt targetten.
-
Stel een promotie-extensie in binnen je Google Ads campagnes
Hebben jullie Google Ads campagnes ingesteld? Maak dan gebruik van de promotie-extensie. Hiermee kan je rondom feestdagen extra nadruk op je aanbiedingen leggen.
-
Experimenteer met real-time updates in je Google Ads advertenties
Probeer de urgentie van je aanbieding over te brengen op potentiele bezoekers. Binnen Google Ads is het namelijk mogelijk om te werken met een zogenaamde countdown in je advertentietekst. Deze past zich helemaal automatisch aan!
-
Verzamel leads voor e-mail marketing
Vergeet natuurlijk het inzetten van je e-maildatabase niet. Hierin vind je natuurlijk data van mensen die al eerder een interactie met je merk hebben gehad. Waarschijnlijk zelfs mensen die al eerder eens iets bij je hebben afgenomen. Creëer een goede mail die je meeneemt in de campagne die je gaat draaien.
Maar vergeet ook zeker niet om deze e-maildatabase van tevoren aan te vullen met potentieel geïnteresseerden. Zo kan je via Facebook Ads een leadgeneratiecampagne opstellen waarin je een incentive opneemt zodat mensen hun e-mailadres achter gaan laten. Begin bijvoorbeeld een laagdrempelige campagne waarin mensen hun e-mailadres achterlaten in ruil voor een .pdf met leuke fietsroutes, een artikel over hoe je de tafel netjes aankleedt voor het kerstdiner of geef ze 10% korting op hun volgende aankoop.
Extra tip! Je kan mensen die zich al in de e-maildatabase bevinden eenvoudig uitsluiten van deze campagne door hun e-mailadressen te uploaden binnen je Facebook Ads account.