Meerdere social platforms, duizenden bedrijven en miljoenen gebruikers. Als je iets met social media wil, maar je weet niet wat, dan kunnen de mogelijkheden eindeloos lijken. Je post berichtjes die je zelf leuk vindt en hoopt dat het aansluit bij je gasten (of klanten). Ga er eens een middagje voor zitten en werk een goed plan uit. Hoe wil en ga je opvallen tussen de berichtenstroom?
Het belangrijkste? Kies het juiste kanaal, de juiste doelgroep, het beste moment en zorg voor een passende post. Hierbij een aantal tips.
-
Kies het juiste kanaal
94% van de Nederlanders is te bereiken via het Facebook concern. Zij hebben WhatsApp, Facebook of Instagram geïnstalleerd en zijn er vrijwel dagelijks op te vinden. Daarnaast zijn er ook de kanalen YouTube, LinkedIn, Twitter, Snapchat en het nieuwe TikTok. De dagen dat iedereen alleen op Facebook zit zijn voorbij, maar Facebook heeft nog steeds 6,8 miljoen dagelijkse gebruikers. Iedere keer dat een gebruiker de Facebookapp opent staan er duizenden berichten klaar. Facebooks strenge algoritme selecteert een paar honderd berichten en de gebruiker scrolt waarschijnlijk alleen langs de bovenste 100. Kies daarom niet voor Facebook omdat iedereen het doet, maar omdat jij weet dat dit het platform is waar je doelgroep op te vinden is. Doe onderzoek online, kijk rond op de verschillende kanalen en kies het juiste kanaal.
Wil je meer weten over de groei van de diverse kanalen, bekijk dan het grootste Nederlandse jaarlijkse onderzoek van Newcom.
-
Weet wie je doelgroep is
Weet jij wie jouw gasten zijn? Wat vinden ze belangrijk? Wat zijn hun problemen? Verdiep je in de doelgroep en omschrijf deze in een persona. Draai de insteek van je post om. Ben je een restauranteigenaar denk dan niet ‘ik wil mijn nieuwe menu met een plaatje delen’. Maar zorg dat je denkt vanuit je gasten: ‘ik wil graag iets nieuws proberen’ en deel een foto van je nieuwe gerecht die volgers niet kunnen weerstaan.
Heb je nog niet scherp wie jouw gasten zijn? Kijk dan op de website leefstijlvinder.nl. Hier zijn zeven types vastgesteld die inzicht geven in de leefstijl van jouw doelgroep op het gebied van vakantie en vrije tijd. Wil je hier meer over weten? Neem dan even contact op met je regiocoördinator.
Tip: Heb je een adressenbestand met postcode? Dan kun je deze uploaden en berekent het systeem automatisch in welke leefstijlen jouw klanten zitten.
-
Kies het beste moment
Berichten moet je posten op het moment dat je volgers online zijn. Anders raken ze achterop en worden ze niet meer getoond. Bij het analyseren van de doelgroep kun je wellicht al bedenken wanneer je volgers online zijn en zitten te wachten op jouw boodschap. Vind je dat lastig? Kijk in de statistieken van je pagina. Voor Facebook kun je bovenin de pagina in het menu klikken op ‘Statistieken’ en vervolgens op ‘Berichten’. Daar wordt precies weergegeven wanneer je volgers online zijn.
-
Creëer de perfecte post
Nu wordt het tijd voor het maken van de perfecte post! Het beste kun je werken met een content planning zodat je een aantal posts kunt voorbereiden en klaarzetten wanneer je daar inspiratie (of tijd) voor hebt. Zorg voor afwisseling in je posts: schrijf een blog (en knip deze in stukjes en je hebt ineens 5 posts!), maak een video, deel tips, verzamel reviews, deel mooie foto’s of maak een quiz. Nog veel meer ideeën zijn op internet te vinden, bijvoorbeeld op deze pagina met 50 social media post ideas.
Stel eisen aan de content die je deelt. Kies kwaliteit boven kwantiteit. Bij iedere post kun je jezelf het volgende afvragen:
- Worden mijn volgers blij van de ze post? Na 3 seconden scrolt je volger weer verder, tenzij zijn/haar interesse is gewekt.
- Heeft het de juiste vorm (zit er een foto/video/link bij)?
- Sluit het aan bij wat we als bedrijf willen uitstralen?
- Klopt de schrijfstijl en staan er geen spelfouten in? (check hier tips voor contentmarketing)
- Nodigt de post uit om te reageren? (reacties worden hoog beoordeeld in het algoritme, en zorgen hiermee voor meer reacties)
- Deel ik het op de tijdlijn of liever via bijvoorbeeld een story? (Stories verdwijnen na 24 uur, en hoeven daarom minder perfect te zijn)
Tip: gebruik hashtags! Kies uit een aantal generieke en specifieke hashtags. De grootste interactie is bij ongeveer 10 hashtags. Denk na over zoekwoorden – hoe zou jij iets zoeken?
-
Analyseer je resultaten
Duik je statistieken in! Welke post werkte goed? En welke niet? Analyseer en pas je toekomstige posts hierop aan.