Nieuws

BBB-Kamerlid Henk Vermeer neemt Toerisme Hartenkreet in ontvangst

BoerBurgerBeweging-Kamerlid Henk Vermeer kreeg vandaag in het Stadsmuseum Harderwijk de Toerisme Hartenkreet overhandigd. Hierin roept Destinatie Nederland, de netwerk- en brancheorganisatie van destinatie- en citymarketingorganisaties, de politiek op toerisme op te nemen in het toekomstige regeerakkoord.

Vermeer krijgt de Hartenkreet vrijdagochtend, samen met een ontbijtmand, uit handen van Herre Dijkema, voorzitter van Destinatie Nederland en directeur van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Hierbij is ook wethouder Wilco Mazier aanwezig. Dijkema en Mazier gaan met Vermeer in gesprek over de uitdagingen en de kansen waarmee de gastvrijheidssector momenteel wordt geconfronteerd.

Naast opname van toerisme in het regeerakkoord vraagt Destinatie Nederland de politieke partijen ook expliciet een woordvoerder toerisme aan te wijzen. Eerder kregen VVD-Kamerlid Thierry Aartsen en GroenLinks-PvdA-Kamerlid Lisa Westerveld de Toerisme Hartenkreet en de ontbijtmand overhandigd. ‘’Een vitale toeristische sector draagt in Nederland bij aan welvaart en welzijn’’ aldus Herre Dijkema. ‘’Het is belangrijk dat politiek Den Haag pal gaat staan voor het toerisme in Nederland.’’ Het toerisme speelt een cruciale rol in de economie en maatschappij. In 2022 besteedden binnen- en buitenlandse bezoekers bijna 96 miljard euro in Nederland. De sector biedt bovendien veel werkgelegenheid: zo’n 790.000 banen voor alle soorten opgeleiden.

Toeristische sector onder druk
Tegelijkertijd staat de toeristische sector onder druk. Ondernemers hebben het tijdens de coronacrisis flink te verduren gehad en kampen hierdoor met belastingschulden. Ook de hoge energieprijzen en krapte op de arbeidsmarkt hebben een grote impact. Evenals het gebrek aan fysieke ruimte voor toerisme en recreatie.

Dijkema: ‘’Ondanks dit alles is de toeristische sector van ons land onmiskenbaar trots, weerbaar en veerkrachtig. De ambities zijn groot, om aan de slag te gaan met bijvoorbeeld het verder bouwen aan een aantrekkelijke woon- en leefomgeving, met interessant recreatief aanbod in alle delen van ons land. En om te werken aan verduurzaming en de spreiding van bezoekers. Dit kunnen we echter niet alleen. Den Haag moet toerisme de politieke aandacht en middelen geven die zo’n omvangrijke sector verdient, bijvoorbeeld in haar economisch beleid.’’

Over Destinatie Nederland
Destinatie Nederland is de netwerk- en brancheorganisatie van 60 destinatie- en citymarketingorganisaties in Nederland. Samen werken zij aan een duurzame bezoekerseconomie. Kijk voor meer informatie op www.destinatienederland.nl.


Lideweij Bosman

Pr-adviseur

Alles draait om storytelling. Of dit nu gaat over PR, het schrijven van boeken of journalistieke teksten. Wat vertellen we over onszelf, en anderen over ons? En klopt dat beeld bij de kern van wie we zijn, wat we doen en waar we heen willen? Mijn taak is deze vragen te beantwoorden en te vormen tot een verhaal dat past en beklijft. Een taak die perfect past bij mijn nieuwsgierige aard.

Gerelateerde berichten

  • Themacampagnes vol inspiratie; dit zijn de resulaten van 2024

    Themacampagnes vol inspiratie; dit zijn de resulaten van 2024

  • Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024: Samenwerken aan een sterk netwerk en marketing
    Nieuws

    Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024: Samenwerken aan een sterk netwerk en marketing

  • Nieuwe campagne Das andere holland leidt tot 47.490 weergaven
    Nieuws

    Nieuwe campagne Das andere holland leidt tot 47.490 weergaven