Nieuws

Forse stijging buitenlandse toeristen in Gelderland

Het blijft goed gaan met het toerisme in Gelderland. Naast het stijgende aantal binnenlandse toeristen kiezen ook steeds meer buitenlandse gasten voor de grootste provincie van Nederland. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers van het CBS over het eerste half jaar van 2018, vergeleken met het eerste halfjaar van 2017. Het aantal buitenlandse toeristen dat een bezoek bracht aan Gelderland, steeg met 11,7% naar 314.000.

Ook bleven de buitenlandse toeristen vaker in Gelderland slapen. Het totaal aantal overnachtingen steeg met 7,4% naar 768.000. Duitsers en Belgen nemen met respectievelijk 367.000 en 147.000 overnachtingen het grootse gedeelte van het buitenlandse bezoek voor hun rekening.

Hotelovernachtingen

Het aantal buitenlandse toeristen dat een hotelovernachting in Gelderland boekt is met 16,3% gestegen. In het eerste half jaar van 2018 hebben 214.000 gasten overnacht in Gelderland, ook hierbij nemen de Duitse toeristen de grootste stijging voor hun rekening: ruim 65.000 oosterburen sliepen tussen januari en juli in een Gelders hotelbed. Herre Dijkema, directeur RBT KAN: “Duitse toeristen komen al heel vaak voor een dagbezoek naar de regio, met name om te winkelen in de steden. We zien echter dat ze er steeds vaker een meerdaags bezoek van maken, dus een echte citytrip of een bezoek aan stad en regio. Door de verlenging van het verblijf nemen de bestedingen toe en dat is goed voor de vrijetijdseconomie.”

Aziatische toeristen

Het aantal Aziatische toeristen in Gelderland is in het eerste half jaar met 15% toegenomen, terwijl er landelijk slechts een stijging van 1% was. De absolute aantallen zijn nog relatief klein maar er is wel een duidelijke toename te zien. Herre Dijkema: “We merken dat de Aziaten niet meer alleen geïnteresseerd zijn in Amsterdam en tulpen maar ook in cultuur en iconen uit onze cultuur. Zo brengen ze graag een bezoek aan bijvoorbeeld het Kröller-Müller Museum met de op een na grootse Van Gogh verzameling en weten ze ook de weg naar het Nederlands Openluchtmuseum te vinden.”

Gerelateerde berichten

  • Themacampagnes vol inspiratie; dit zijn de resulaten van 2024

    Themacampagnes vol inspiratie; dit zijn de resulaten van 2024

  • Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024: Samenwerken aan een sterk netwerk en marketing
    Nieuws

    Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024: Samenwerken aan een sterk netwerk en marketing

  • Nieuwe campagne Das andere holland leidt tot 47.490 weergaven
    Nieuws

    Nieuwe campagne Das andere holland leidt tot 47.490 weergaven