Nieuws

Internationale bezoekers besteden 12,9 miljard euro in 2017

In 2017 heeft Nederland 17,6 miljoen internationale verblijfsbezoekers ontvangen. Dit zijn 11 procent meer bezoekers dan in 2016. De meeste bezoekers zijn afkomstig uit onze buurlanden, Duitsland en België (42%). In totaal hebben de internationale verblijfsbezoekers voor 12,9 miljard euro aan bestedingen gezorgd. In 2018 zal ons land naar verwachting 18,5 miljoen internationale bezoekers ontvangen (+5%), volgens NBTC Holland Marketing.

Nederland populair vakantieland onder Duitsers en Belgen

Nederland heeft meer dan 5 miljoen Duitsers mogen ontvangen en daarmee is Duitsland het grootste herkomstland. De Duitse economie is in 2017 verbeterd, waardoor Duitsers er als gevolg van groeiend vertrouwen en koopkracht sneller op uit trekken via korte vakanties. Voor dit soort vakanties is Nederland, gezien de korte afstand, een logische vakantiebestemming. België staat met meer dan 2,2 miljoen bezoekers op de tweede plek en het Verenigd Koninkrijk staat met bijna 2,2 miljoen bezoekers op de derde plek.

Hoge bestedingen vanuit intercontinentale bezoekers 

Intercontinentale bezoekers besteden gemiddeld genomen het meest. Dit heeft onder meer te maken met de hogere vervoerskosten naar Nederland, maar ook tijdens een verblijf geeft deze groep meer uit. Zo was Nederland afgelopen jaar enorm in trek bij Amerikanen, zij besteedden gezamenlijk 1,7 miljard euro (+23%). Dit is mede ingegeven door de aantrekkende economie en de relatief goedkopere euro. Het land met de grootste procentuele stijging was Rusland: het aantal Russische bezoekers steeg met 33 procent naar zo’n 175.000. Redenen voor deze stijging zijn onder andere de iets verbeterde economische situatie en toename van de vluchtcapaciteit.

Verwachte groei vraagt om extra inzet op spreiding toerisme

Voor 2018 verwacht NBTC 18,5 miljoen internationale bezoekers (+5%). Deze groei zal over de gehele linie doorzetten. “De groei van toerisme is waardevol voor ons land, maar vereist ook een versterkte en versnelde inzet op het spreiden van bezoekers. Vanuit NBTC en partners hebben we eerste stappen gezet met de ‘HollandCity-strategie’ om bezoekers in tijd en ruimte te spreiden. Uit de resultaten blijkt dat het werkt. Maar er is meer nodig om ruimte en richting te geven aan de toenemende groei van bezoekers op lange termijn. Als we nu niets doen, bezoeken toekomstige gasten dezelfde plekken op dezelfde momenten. We moeten daarom nog steviger aan de slag met onder andere investering in bereikbaarheid, nieuwe en gevarieerde belevingen, passende accommodaties en voorzieningen. NBTC zal daarom komende woensdag een pleidooi in de Tweede Kamer houden gericht op de noodzaak van het versterkt en versneld kunnen implementeren van de HollandCity-strategie”, aldus Jos Vranken, algemeen directeur NBTC.

Bron: NBTC.

Gerelateerde berichten

  • Themacampagnes vol inspiratie; dit zijn de resulaten van 2024

    Themacampagnes vol inspiratie; dit zijn de resulaten van 2024

  • Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024: Samenwerken aan een sterk netwerk en marketing
    Nieuws

    Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024: Samenwerken aan een sterk netwerk en marketing

  • Nieuwe campagne Das andere holland leidt tot 47.490 weergaven
    Nieuws

    Nieuwe campagne Das andere holland leidt tot 47.490 weergaven