Nieuws

Jaarplan en begroting 2020

Toerisme is belangrijk voor de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen: niet alleen zorgde het voor ruim 1,6 miljard euro aan directe bestedingen in 2018, maar er werken ook meer dan 26.000 mensen in deze sector. De verwachting is dat het toerisme in Nederland de komende jaren zal blijven groeien, met name het bezoek uit het buitenland. Om ervoor te zorgen dat onze regio’s daar ook van gaan profiteren, zullen we samen hard moeten blijven werken aan het imago van en de beleving in onze regio’s. Presentatie van de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen als aantrekkelijke bestemmingen en de toeristische ondernemers als wezenlijk onderdeel daarvan, is daarom van groot belang: zo zorgen we er samen voor dat zowel de regio’s als onze partners zichtbaar en vindbaar zijn.

Om de groei in het aantal bezoekers te kunnen beheersen en de kansen die toerisme met zich meebrengt te optimaliseren, moeten we in actie komen. Naast bestemmingspromotie is er aandacht nodig voor bestemmingsmanagement. Onze organisatie verandert daarmee ook: van een focus op marketingcommunicatie naar een focus op bestemmingsmanagement waar marketingcommunicatie een onderdeel van is. Dat vraagt om nog meer kennis van het toeristische aanbod, de vraag van (potentiële) bezoekers en de match daartussen. Om dat te bereiken, leggen wij de komende jaren onder andere (nog) meer focus op het uitbreiden en uitdragen van onze kennis over de regio’s en haar doelgroepen, over trends en ontwikkelingen binnen het toerisme en op onze samenwerking met onze (strategische) partners hierin.

De invulling hiervan presenteren we in de jaarplan en begroting voor 2020.

Bekijk het jaarplan en de begroting voor 2020 hier

Herre Dijkema

Directeur

Lang is toerisme bekeken vanuit de bijdrage die het levert aan de (regionale) economie. Gelukkig ziet men inmiddels dat toerisme ook bijdraagt aan werkgelegenheid, leefbaarheid, mobiliteit en duurzaamheid: bezoekers kunnen ervoor zorgen dat een winkel openblijft in het dorp of er werkgelegenheid is in de regio. Toerisme is dus een belangrijk middel om regionale doelen te bereiken en dat lukt alleen als bedrijven, overheden en wij samenwerken aan een sterk imago van de regio’s en een match maken tussen de vraag van de bezoekers en het toeristisch aanbod. Ik verbind daarbij het belang van partijen aan regionale doelen, ondersteun en adviseer partners met de kennis die wij bezitten.

Gerelateerde berichten

  • Themacampagnes vol inspiratie; dit zijn de resulaten van 2024

    Themacampagnes vol inspiratie; dit zijn de resulaten van 2024

  • Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024: Samenwerken aan een sterk netwerk en marketing
    Nieuws

    Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024: Samenwerken aan een sterk netwerk en marketing

  • Nieuwe campagne Das andere holland leidt tot 47.490 weergaven
    Nieuws

    Nieuwe campagne Das andere holland leidt tot 47.490 weergaven