De Gelderse streken hebben afgelopen zomer met de campagne ‘Groot Gelders Avontuur’ Gelderland geprofileerd als dé bestemming voor kinderen. Gelderland is de provincie met de grootste attractiedichtheid van Nederland. Door middel van de cross-mediale campagne ‘Groot Gelders Avontuur´ hebben wij de (potentiële) bezoeker van de Gelderse streken geïnspireerd om eropuit te gaan met de kinderen in de Gelderse streken en Gelderse attracties/musea te bezoeken en andere leuke kidsactiviteiten te ondernemen. Inmiddels zijn de resultaten van deze campagne bekend.
Tijdens de campagne draaide alles om een ‘Gelderse streken bucketlist’ met dingen die je als kind echt gedaan moet hebben in de Gelderse streken. De belevingswereld van het kind vormt hierin het fundament, zij zijn de influencers van hun ouders. Een uitgebreide toelichting van de campagne vind je hier.
Tv-Campagne
Ondanks de aanhoudende hitte van afgelopen zomer heeft de tv-campagne op kinderzender Zapp goed gedraaid. 45,5% van de primaire doelgroep kinderen 6-12 jaar is gemiddeld 3,9x bereikt met de spot, waar de prognose 30% was. Ook zijn er veel meer grootouders bereikt dan geprognotiseerd was.
Online quiz
De tv-commercials verwezen door naar een online bucketlist, waar de kinderen een gave quiz konden spelen. Gedurende de campagneperiode hebben in totaal 6.468 gebruikers de website bezocht. Het merendeel van de bezoeken heeft plaatsgevonden in de periode tussen 24 juni en 9 juli, toen ook de tv-campagne liep. De verdeling van de persoonlijkheidstypen was ongeveer gelijk.
Gelderse streken doe-boek
Als aanvulling op de eerste twee fases hebben we een Gelderse streken doe-boek ontwikkeld, afgestemd op de belevingswereld van het kind. De content van het doe-boek is een mix vol leuke activiteiten voor kinderen, zoals puzzels, raadsels, quizjes, weetjes, en verhalen. Het A5 boekje is meegezonden met de magazines National Geographic Junior, OKKI en Kidsweek. De totale drukoplage is 75.500 stuks. Daarnaast is er een doordruk van 10.000 stuks verspreid in de regio, voornamelijk bij verblijfsaccommodaties.
Als aanvulling op deze marketingactiviteiten hebben wij de volgende middelen ingezet:
– Artikelen vol met tips voor de zomervakantie op geldersestreken.nl
– Bannercampagne op Nederlandse nieuws-, weer- en overige relevante websites
– Abricampagne op 300 locaties in Gelderland
– Radiocampagne op SkyRadio, 100%NL, Q-Music en alle regionale zenders