Nieuws

Toerisme in het regeerakkoord: aandacht voor spreiding

Toerisme krijgt een volwaardige plek in het economisch beleid van de Tweede Kamer. Dat is gisteren tijdens de presentatie van het regeerakkoord bekend geworden. Het is een grote stap in de lobby van vijftien Nederlandse DMO’s, waaronder Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Directeur Herre Dijkema: “Het is een belangrijke erkenning van toerisme op nationaal niveau en opent mogelijkheden om de transformatie in de sector vorm te geven.”

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen werkte het afgelopen jaar samen met veertien andere destinatiemanagementorganisaties (dmo’s) aan het zogenoemde Nationaal Toerisme-transitieplan. In oktober dit jaar overhandigden Herre Dijkema en directeur van Amsterdam & Partners, Geerte Udo, deze aan de Tweede Kamer. En met resultaat. “Op 27 januari 2022 staat er een commissiedebat gepland die helemaal in het teken van toerisme staat. Samen met de opname van toerisme in het regeerakkoord betekent dit een goede eerste gelegenheid om de Minister te informeren en te vragen samen met ons het Nationaal Toerisme Transitieplan vorm te gaan geven. Een belangrijke klus, want er liggen grote opgaven om de sector duurzamer, inclusiever en innovatiever te maken. Het gaat over zo veel meer dan alleen een leuke vakantie”, aldus Herre Dijkema.

Over het plan
Het Nationaal Toerisme Transitieplan ondersteunt bij het herstel en de vernieuwing van de Nederlandse bezoekerseconomie. In het document zijn daartoe een viertal doelen geformuleerd, die het toerisme in Nederland er weer snel bovenop zou moeten helpen.

Zo wordt ondersteuning aan de Tweede Kamer gevraagd bij het herstel van de sector na corona en voor een vernieuwing van de Nederlandse bezoekerseconomie, in 2019 goed voor ruim 4% van het Bruto Binnenlands Product en 800.000 banen. Denk hierbij aan de verduurzaming van vakantieparken en toeristische trekpleisters, de revitalisering van verblijfsaccommodaties om ondermijning tegen te gaan en CO2-neutrale vervoersmogelijkheden voor bezoekers.

Ook spreiding van bezoekers is een belangrijke opgave in het plan, dat nu ook in het regeerakkoord een belangrijk speerpunt wordt. Er is grote behoefte aan meer afstemming op landelijk niveau om te voorkomen dat spreidingsinitiatieven op provinciaal, regionaal of stedelijk niveau leiden tot ongewenste effecten. Het is een feit dat op sommige plekken en op sommige momenten de balans tussen inwoners/natuur en bezoekers zoek is. Tegelijkertijd zijn er echter ook genoeg plekken in Nederland die graag meer willen en kunnen profiteren van bezoekers. De vraag is hoe we voor een evenwichtigere balans binnen Nederland zorgen.

Bekijk hier het hele Nationaal Toerisme Transitieplan en blijf deze nieuwspagina’s en social-mediakanalen volgen voor alle vervolgstappen en behaalde successen.

Lideweij Bosman

Pr-adviseur

Alles draait om storytelling. Of dit nu gaat over PR, het schrijven van boeken of journalistieke teksten. Wat vertellen we over onszelf, en anderen over ons? En klopt dat beeld bij de kern van wie we zijn, wat we doen en waar we heen willen? Mijn taak is deze vragen te beantwoorden en te vormen tot een verhaal dat past en beklijft. Een taak die perfect past bij mijn nieuwsgierige aard.

Gerelateerde berichten

  • Themacampagnes vol inspiratie; dit zijn de resulaten van 2024

    Themacampagnes vol inspiratie; dit zijn de resulaten van 2024

  • Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024: Samenwerken aan een sterk netwerk en marketing
    Nieuws

    Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024: Samenwerken aan een sterk netwerk en marketing

  • Nieuwe campagne Das andere holland leidt tot 47.490 weergaven
    Nieuws

    Nieuwe campagne Das andere holland leidt tot 47.490 weergaven