Nieuws

Waardevol toerisme: onze leefomgeving verdient het

‘Waardevol toerisme: onze leefomgeving verdient het’, zo heet het adviesrapport dat De Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI) op 12 september in Den Haag presenteerde.  Met een overzichtelijke menukaart met bestaande instrumenten die de ontwikkeling van toerisme kunnen sturen, hoopt De Raad te voorkomen dat de groei van toerisme leidt tot overlast en schade.

Herre Dijkema sloot op uitnodiging van de Raad aan bij een rondetafelgesprek waarbij dieper werd ingegaan op de vraag wat de regionale overheden nodig hebben om toeristische strategieën te realiseren? Want om effectief van de instrumenten gebruik te kunnen maken is naast investeringsbereidheid ook extra beleidscapaciteit vanuit de overheid nodig. Herre Dijkema benoemde daarbij als positief voorbeeld de samenwerking op de Veluwe tussen de overheid (gemeenten en Provincie) en terreinbeherende organisaties, maar deelde ook zijn zorgen over de remmende werking bij projectuitvoering waarbij de Rijksoverheid beslissingsbevoegdheid heeft. Zijn devies dan ook: laat toerisme een wezenlijk onderdeel worden binnen het ministerie.

Lees meer over het rapport

Fotograaf: Fred Ernst
Op de foto van links naar rechts : Marjolein Demmers (raadslid RLI en commissievoorzitter), Marja van der Tas (burgemeester Steenwijkerland), Herre Dijkema (Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen) en  Jos Vranken (NBTC).

Herre Dijkema

Directeur

Lang is toerisme bekeken vanuit de bijdrage die het levert aan de (regionale) economie. Gelukkig ziet men inmiddels dat toerisme ook bijdraagt aan werkgelegenheid, leefbaarheid, mobiliteit en duurzaamheid: bezoekers kunnen ervoor zorgen dat een winkel openblijft in het dorp of er werkgelegenheid is in de regio. Toerisme is dus een belangrijk middel om regionale doelen te bereiken en dat lukt alleen als bedrijven, overheden en wij samenwerken aan een sterk imago van de regio’s en een match maken tussen de vraag van de bezoekers en het toeristisch aanbod. Ik verbind daarbij het belang van partijen aan regionale doelen, ondersteun en adviseer partners met de kennis die wij bezitten.

Gerelateerde berichten

  • Themacampagnes vol inspiratie; dit zijn de resulaten van 2024

    Themacampagnes vol inspiratie; dit zijn de resulaten van 2024

  • Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024: Samenwerken aan een sterk netwerk en marketing
    Nieuws

    Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024: Samenwerken aan een sterk netwerk en marketing

  • Nieuwe campagne Das andere holland leidt tot 47.490 weergaven
    Nieuws

    Nieuwe campagne Das andere holland leidt tot 47.490 weergaven