De ene bezoeker is de andere niet, waarom kiest de ene bezoeker ervoor om samen met haar gezin back to basic te gaan en in een klein tentje in de natuur te verblijven terwijl de andere bezoeker iedere vakantie in een bungalowpark met subtropisch zwembad te vinden is? Iedereen besteed zijn of haar vakantie en vrije tijd op een andere manier. Nog niet zo lang geleden werden doelgroepen bekeken op basis van leeftijd, geslacht en bijvoorbeeld woonplaats. Tegenwoordig doen we dat veel meer op basis van leefstijlen. Het gaat meer over de wijze van leven en interessegebieden, dwars door leeftijdsgroepen heen.
Om de bezoeker de beste vakantiebeleving te bieden in jouw toeristische organisatie, gemeente of regio is het belangrijk om te weten wie je (potentiële) bezoeker is en wat hem of haar drijft. Door je bezoeker nog beter te leren kennen kan je er namelijk voor zorgen dat je product, dienst en marketingcommunicatie nog beter is afgestemd op hem of haar. Dat betekent dat we veel moeten weten van onze bezoekers. Om dat in goede banen te leiden hanteren wij een aanpak voor de binnen- én de buitenlandse
Binnenlandse markt
Geografisch richten wij ons op bezoekers uit Noord- en Zuid-Holland en de aan Gelderland grenzende provincies. Maar dat zegt nog weinig over wie die bezoeker nou precies is. Daarom maken wij gebruik van de Leefstijlvinder™. In 2018 hebben acht provincies samen met marktonderzoeksbureau Marketresponse de Leefstijlvinder gelanceerd. Dit is een doelgroepsegmentatie op basis van het BSR™-model. BSR staat voor Brand Strategy Research en ontrafelt de drijfveren van mensen. Wil je meer weten over de achtergronden van dat model? Lees dan hier verder.
Het model komt tot zeven leefstijlen namelijk:
Op ons partnerportaal heb je de mogelijkheid om factsheets te downloaden en lees je ook welke toeristische organisaties op de Veluwe tot een bepaalde leefstijl behoren. Ook kan je hier zelf een kort testje doen om te bekijken tot welke leefstijl(en) jij het meeste behoort. Bijna niemand past immers 100% in één hokje. Ben je benieuwd welke leefstijl het beste past bij de gasten die je ontvangt? Doen dan deze test.
Vanuit onze Visitor Data Monitor zien we dat Rustzoekers, Harmoniezoekers en Verbindingszoekers de Veluwe al goed weten te vinden. Om de Veluwe te ontwikkelen naar een bestemming die jaarrond aantrekkelijk is leggen we een focus op leefstijlen waar groei mogelijk is, ook op andere momenten in het jaar (herfst en winter). In het voorjaar zetten we in op de Harmoniezoekers/Verbindingszoekers. In de zomer informeren we bezoekers die in het gebied zijn, welke interessante plekken er bezocht kunnen worden (spreiding in ruimte en tijd). In het najaar/winter zetten we in op het inspireren en informeren van de Stijlzoekers.
In 2024 betekent dit dat we drie themacampagnes voor de Veluwe uitvoeren. In onze themacampagnes staat elke keer een ander onderwerp centraal: op onze website, in artikelen, social media en (online) advertising en via diverse pr-activiteiten. Landelijk of regionaal zoeken wij de aandacht op en inspireren en informeren we (potentiële) bezoekers over de Veluwe:
Buitenlandse markt
In de groeiende groep buitenlandse bezoekers richten wij ons op de nabijregio’s Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen in Duitsland en Vlaanderen in België. Wij werken veelvuldig samen met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC Holland Marketing). NBTC maakt in haar doelgroepsegmentatie (voor naburige regio’s van Nederland) gebruik van het Glocalities model. In dit lifestylesegmentatiemodel worden consumenten ingedeeld op basis van socio-demografische variabelen, levensstijlen en reisbehoeften. De segmenten in dit model zijn vertaald naar vijf doelgroepen.
Voor de buitenlandse markten werken we veelvuldig samen met andere regio’s in Oost Nederland. Immers is voor een buitenlandse bezoeker de reisbereidheid groter en maakt hij minder onderscheid in regio’s. Wij kiezen er ook voor om in te zetten op de repeat-visitor, deze terugkerende bezoeker (die al eerder in Nederland is geweest) laten we zien dat Oost Nederland de perfecte uitvalsbasis is voor trips in de regio.
We richten ons in onze benadering voornamelijk de gezinnen met kinderen en de 55+ers zonder kinderen. Als we kijken naar de het Glocalities model zijn dat de Achievers en Creatives, en secundair op de Socializers:
Wil je weten wie deze segmenten dan precies zijn? Kijk dan op nbtc.nl voor het magazine.
MICE-markt
In de MICE-aanpak (Meetings, Incentives, Congresses & Events) richten we ons op het versterken van de vraag en het krijgen van meer inzicht van de zakelijke boeker, om dit op een optimale manier te kunnen matchen met het zakelijke aanbod in de regio. Met een aantal focusthema’s (food, energie & milieutechnologie en duurzaamheid in een groene omgeving) richten we ons met name op de Nederlandse markt. Eventplanners, verenigingen in associatiemarkten en professionele congresorganisatoren benaderen we proactief om ze te interesseren voor de Veluwe.
Vragen of wil je meer weten?
Heb je vragen over onze doelgroepen, wil je weten hoe je je eigen marketing meer kan aanpassen aan deze doelgroepen, heb je vragen over hoe je je product het beste kan aanpassen aan de doelgroep? Neem dan contact op met je accountmanager! We helpen je graag.