Nieuws

Bekijk ons partnermagazine 2019

Afgelopen week hebben we het VisitVeluwe partnermagazine van 2019 uitgebracht. Dit magazine geeft toelichting op onze strategie en marketingactiviteiten, onze speerpunten en belangrijke ontwikkelingen op de Veluwe. We blikken terug op de afgelopen periode en kijken vooruit naar het komende jaar.  

De Veluwe is onverminderd populair: naast de natuur en de vele dagattracties maakt de aanwezigheid van het water en de verscheidenheid aan accommodaties de Veluwe een zeer aantrekkelijke bestemming voor jong en oud. Dat is goed nieuws voor het toeristisch bedrijfsleven en de gemeenten, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee. Zo veranderen de wensen van bezoekers: we zien al enige tijd een trend dat bezoekers graag meer luxe en meer faciliteiten zien bij de accommodatie, ongeacht of het over een camping, hotel of vakantiepark gaat. Tegelijkertijd is er ook een groeiende, weliswaar kleinere, markt voor heel basic natuurkamperen waarbij de afwezigheid van WiFi en de faciliteiten juist belangrijke voorwaarden zijn voor gasten. Voor onze partners brengen deze veranderingen in het consumentengedrag kansen, maar ook bedreigingen met zich mee: het is van belang om onderscheidend te zijn en te blijven. Wij vragen hier aandacht voor via de media en we adviseren onze partners op de Veluwe met dit soort informatie, zodat zij hun keuzes kunnen maken.

Een andere uitdaging is dat de Veluwe in de zomer veel bezoekers kan en mag ontvangen, maar dat is in de overige seizoenen veel minder. Dit patroon zorgt ervoor dat ondernemers veel seizoenswerkers inzetten en die zijn niet makkelijk te vinden in het huidige arbeidsklimaat. Een mooi voorbeeld zijn koks: sowieso al met een lampje te vinden in deze tijd, maar een tijdelijke inzet voor een aantal maanden in het jaar is zo goed als onmogelijk. Wij gaan vanaf 2020 onze marketingcommunicatie meer inzetten op andere seizoenen dan de zomer, zodat we ook bezoek stimuleren in de andere seizoenen. De uitdaging voor de Veluwe is om in die periode voldoende productaanbod te hebben voor bezoekers. Wij denken graag met onze partners mee over welk aanbod dat zou kunnen zijn.

Lees het VisitVeluwe partnermagazine hier

Download het VisitVeluwe partnermagazine

Herre Dijkema

Directeur

Lang is toerisme bekeken vanuit de bijdrage die het levert aan de (regionale) economie. Gelukkig ziet men inmiddels dat toerisme ook bijdraagt aan werkgelegenheid, leefbaarheid, mobiliteit en duurzaamheid: bezoekers kunnen ervoor zorgen dat een winkel openblijft in het dorp of er werkgelegenheid is in de regio. Toerisme is dus een belangrijk middel om regionale doelen te bereiken en dat lukt alleen als bedrijven, overheden en wij samenwerken aan een sterk imago van de regio’s en een match maken tussen de vraag van de bezoekers en het toeristisch aanbod. Ik verbind daarbij het belang van partijen aan regionale doelen, ondersteun en adviseer partners met de kennis die wij bezitten.

Gerelateerde berichten

  • Op Oorlogspad door Gelderland
    Nieuws

    Op Oorlogspad door Gelderland

  • Themacampagnes vol inspiratie; dit zijn de resulaten in 2024
    Nieuws

    Themacampagnes vol inspiratie; dit zijn de resulaten in 2024

  • Zomer 2024: Dagbezoek Gelderland flink gestegen
    Persbericht

    Zomer 2024: Dagbezoek Gelderland flink gestegen