Nieuws

China Lab ontwikkelt digitaal multi channel platform

China lab ontwikkelt digitaal multi channel platform

Om beter en sneller in te spelen op de snelle (digitale) reisontwikkelingen in de Chinese markt is VisitVeluwe in 2016, op verzoek van publieke & private stakeholders op de Veluwe, een verkenning gestart op de Aziatische markt. Het doel was om te prioriteren en meer kennis op te bouwen over deze markt. De verkenning is uitgevoerd in samenwerking met NBTC Holland Marketing en in 2017 zijn de plannen verder uitgewerkt om samen te werken binnen een ‘China Lab’.

Toename in het aantal Chinese bezoekers

In 2018 werden 334.000 Chinese verblijfsbezoekers in Nederland geteld. In vergelijking met de aantallen uit Duitsland 5.776.000 en België 2.448.000 is het aantal verblijfsbezoekers uit China relatief klein. Door de steeds welvarende middenklasse in China maar ook de steeds beter geïnformeerde Chinese bezoeker kan dit aantal flink groeien richting 2030. Op de Veluwe zijn Het Nationale Park de Hoge Veluwe en het Kröller-Müller Museum al enige tijd gereed om Chinese gasten te ontvangen, zo kan er via Alipay en WeChat digitaal betaald worden, is er een Chinese audiotour en informatie in het Chinees beschikbaar. Het hoofddoel van Visitveluwe is om expertise op te bouwen die daarna met stakeholders in de regio gedeeld kan worden.

Waardevolle studiereis

Afgelopen jaar is een start gemaakt met het opzetten van ‘China Lab’. In dit Lab hebben zich tal van Nederlandse partners verenigd, o.a. de Efteling, de Keukenhof, Gassan Diamonds, VisitBrabant, Den Haag Marketing en ook VisitVeluwe. Partners delen ervaringen en expertise.  Onderdeel van de China Lab samenwerking was een studiereis naar China, die in het najaar van 2018 plaatsvond. VisitVeluwe en Het Nationale Park de Hoge Veluwe waren vertegenwoordigd tijdens deze studiereis en hebben hier waardevolle kennis opgedaan. Op 14 maart a.s. tijdens het VeluweCongres zullen Herre Dijkema, Directeur VisitVeluwe en Bastiaan Overeem, Programma Manager, kennis en inspiratie delen in een workshop.

‘China Lab’ samenwerking

Komende periode staan er een aantal activiteiten op het programma vanuit de ‘China Lab’ samenwerking. Zo zal in WeChat (Chinese social-media- app met 1,2 miljard gebruikers) het bestaande mini-program worden doorontwikkeld. Het doel van het mini-program is om Chinese bezoekers van informatie te voorzien als zij Het Nationale Park de Hoge Veluwe en Kröller-Müller Museum bezoeken. Hierin komt Chinese informatie beschikbaar over bezienswaardigheden en een plattegrond, maar ook een functie om foto’s eenvoudig te delen met familie en vrienden. Komend jaar worden er Chinese influencers; Key Opinion Leaders (KOL’s) uitgenodigd om middels een grotendeels vooropgezet programma Nederland te bezoeken. Als afsluiting van een KOL bezoek zal er een KOL forum worden georganiseerd waarbij de China Lab partners in gesprek gaan met de KOL’s. Het doel is om te leren van de bezoeken om vervolgens de bezoekersreis voor een Chinese gast te verbeteren in Nederland.

Verder zal in China een programma worden ontwikkeld om reisagenten op te leiden in het toeristisch aanbod in Nederland, breder dan de Holland Classics zoals tulpen en molens. Reisagenten vervullen een belangrijke rol bij het opstellen van een reisprogramma naar Europa / Nederland. Het is daarom van belang dat we investeren in het opbouwen van kennis over Nederland bij deze partijen.

 

Herre Dijkema

Directeur

Lang is toerisme bekeken vanuit de bijdrage die het levert aan de (regionale) economie. Gelukkig ziet men inmiddels dat toerisme ook bijdraagt aan werkgelegenheid, leefbaarheid, mobiliteit en duurzaamheid: bezoekers kunnen ervoor zorgen dat een winkel openblijft in het dorp of er werkgelegenheid is in de regio. Toerisme is dus een belangrijk middel om regionale doelen te bereiken en dat lukt alleen als bedrijven, overheden en wij samenwerken aan een sterk imago van de regio’s en een match maken tussen de vraag van de bezoekers en het toeristisch aanbod. Ik verbind daarbij het belang van partijen aan regionale doelen, ondersteun en adviseer partners met de kennis die wij bezitten.

Gerelateerde berichten

  • Op Oorlogspad door Gelderland
    Nieuws

    Op Oorlogspad door Gelderland

  • Themacampagnes vol inspiratie; dit zijn de resulaten in 2024
    Nieuws

    Themacampagnes vol inspiratie; dit zijn de resulaten in 2024

  • Zomer 2024: Dagbezoek Gelderland flink gestegen
    Persbericht

    Zomer 2024: Dagbezoek Gelderland flink gestegen