Feiten & Cijfers

Hoe beleeft jouw doelgroep de natuur?

Er is onlangs uitgebreid onderzoek gedaan naar de natuurbeleving van Nederlanders door het Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd, ZKA Leisure Consultants en Bureau Buhrs. Dit onderzoek beantwoord vragen als;

  • Wie maakt bij voorkeur gebruik van brede wandelpaden?
  • Wie vindt de aanwezigheid van horeca belangrijk in de natuur?
  • Wie vermijdt het liefst zo veel mogelijk grote groepen mensen?

Om een duidelijk beeld te kunnen scheppen zijn de resultaten gelinkt aan de 7 leefstijlen van Leefstijlvinder.nl. De inzichten die dit onderzoek biedt zijn interessant voor alle bedrijven die zich in of bij een recreatiegebied bevinden. Wat zijn de motivaties van bezoekers en hoe is hier op in te spelen? We kijken per leefstijl in het kort wat typische kenmerken zijn voor de natuurbeleving. De leefstijlen zijn:

  1. Avontuurzoeker
  2. Plezierzoeker
  3. Harmoniezoeker
  4. Verbindingszoeker
  5. Rustzoeker
  6. Inzichtzoeker
  7. Stijlzoeker

Leefstijlvinder: 

Nog niet bekend met de leefstijlvinder en de doelgroepen? We hebben in een eerder artikel genaamd ‘Je doelgroep leren kennen met de Leefstijlvinder‘ alles voor je op een rij gezet. Naast dat we ingaan op de verschillende doelgroepen wordt er stilgestaan bij het het model dat er achter schuilgaat en kun je een test doen bij welke doelgroep je zelf hoort.

Avontuurzoeker

Een Avontuurzoeker;
… gaat vaker dan gemiddeld de natuur in (1x per week)
… die niet de natuur in trekt is een uitzondering
… loopt langer dan gemiddeld op gemarkeerde routes (ideale dag 4 uur of langer)
… past het dagprogramma niet aan wanneer ze op pad gaan met kinderen
… zoekt een gebied dat omvangrijk is en een grote mate van ongereptheid heeft
… bezoekt bij voorkeur gebieden zonder voorzieningen en zelfs zonder paden/wegen
… bezoeken het liefst iedere keer een nieuw gebied, keren niet graag terug naar hetzelfde
… blijft weg wanneer een gebied te drukbezocht is
… blijft weg wanneer er een gezondheidsrisico is (i.e. eikenprocessierups)
… vindt het geen probleem om te betalen voor parkeren of toegang tot speciale paden (MTB)

Type natuur:
Een Avontuurzoeker waardeert ieder type natuur met uitzondering van een functioneel bos.
Wandelen & fietsen: langs onverharde smalle paden en gemarkeerde routes

Leuke natuur activiteiten:
Themaroutes, georganiseerde sportieve outdoor activiteiten, culturele activiteiten, maatschappelijke activiteiten

Geen leuke natuur activiteiten:
Kinderboerderij, speelbos, georganiseerde tochten en routes.

Harmoniezoeker

Een Harmoniezoeker;
… is op zoek naar nette, goed onderhouden natuur
… zijn er graag even tussenuit met vrienden en familie
… heeft graag een plezierige tijd tijdens het natuurbezoek
… bezoekt graag een natuurgebied dat goed toegankelijk is met veel voorzieningen
… ziet drukte in een gebied niet als een probleem
… kiest bij natuurbezoek met kinderen vaak voor de korte routeoptie
… zoekt in verhouding tot de andere leefstijlen de natuur het minst vaak op
… houdt van kortere wandelingen (30 min – 1 uur)
… vindt combinatiebezoek horeca en natuur belangrijk
… aan/afwezigheid van horeca is geen reden om een gebied te bezoeken
… houdt ervan om terug te keren naar dezelfde plekken
… stelt de aanwezigheid van pleisterplaatsen, bankjes en rustplaatsen zeer op prijs
… is minder dan andere leefstijlen bereid om ver te reizen (max. 30 min reistijd)
… betaalt niet graag voor een natuurgebied, betalen voor voorzieningen is geen probleem

Type natuur:
Geen absolute voorkeur, maar een lichte voorkeur voor open agrarisch. Meer dan gemiddelde afkeur voor rivierenlandschap en heuvellandschap.
Wandelen: verharde paden zonder autoverkeer, geen smalle paden
Fietsen: verharde paden zonder autoverkeer, brede paden, minder dan andere leefstijlen liefhebbers van half- en onverharde paden.

Leuke natuur activiteiten:
Fietsen (reguliere fiets), op pad met anderen, kortere wandelingen met horecabezoek

Geen leuke natuur activiteiten:
Lange wandelingen, mountainbike tochten, georganiseerde activiteiten, tochten en excursies

Inzichtzoeker

Een Inzichtzoeker;
… bezoekt graag oer-natuur zonder voorzieningen maar met wild en grote grazers
… gaat graag alleen of met de partner op pad
… houdt meer van wandelen dan van fietsen en lopen gemiddeld langer (1-2 uur)
… past, wanneer ze op pad gaan met kinderen, het programma daar op aan
… vindt de aanwezigheid van horeca niet bepalend voor de keuze van een natuurgebied
… gaat minder vaak dan gemiddeld op pad in de natuur maar wil dit wel graag meer doen
… bezoekt de natuur voor rust, ontspanning en om het hoofd leeg te maken
… gebruikt een bezoek aan de natuur ook om te werken aan conditie en gezondheid
… zoekt vooral naar wilde ongerepte natuur
… heeft geen behoefte aan georganiseerde activiteiten, ze regelen alles graag zelf
… vermijdt een natuurgebied bij overlast van andere mensen, honden en zwerfaval.
… ziet kosten als een reden om een gebied niet te bezoeken (parkeren, entree etc.)

Type natuur:
Heeft een voorkeur voor heide, moeras of waternatuur, rivier en uiterwaarden, veenweidegebied, natuurlijk bos, heuvelachtig landschap, duinen, zee en strand.
Wandelen: op half of onverharde smalle paden, bij voorkeur een willekeurige route, gemarkeerd mag.
Fietsen: verharde brede paden zonder auto’s, bij voorkeur een willekeurige route, gemarkeerd mag.

Leuke natuur activiteiten:
Wild spotten, gebruikmaken van voorzieningen als bezoekerscentra en observatiehutten, natuurlezingen, themaroutes, maatschappelijke activiteiten.

Geen leuke natuur activiteiten:
Georganiseerde activiteiten en tochten, speel- of klimbos, blotevoetenpad of waterspeelplaats/ zwemplek.

Plezierzoeker

Een Plezierzoeker;
… wandelt korter dan anderen (1-2 uur)
… vindt het fijn om met anderen te genieten van de natuur
… willen graag plezier hebben en nieuwe plekken ontdekken
… is op zoek naar reuring en dingen ondernemen en natuurlijk een terrasje pakken
… vindt het niet erg wanneer ze iets verder moeten reizen voor hun natuurbeleving
… fiets (op reguliere fiets) korter dan anderen (30 min – 1 uur)
… gaat graag op stap met een app, volgen bij voorkeur geen routes
… passen het dagprogramma aan wanneer ze op pad gaan met kinderen (bv. kortere route)
… vindt voorzieningen in de natuur belangrijk en dit is (mede-)bepalend in de gebiedskeuze
… ziet bewegwijzering als minder cruciaal
… maakt het niet veel uit wanneer het ergens druk is
… blijft bij slecht weer liever thuis
… ziet betalen voor voorzieningen als iets dat erbij hoort

Type natuur:
Vaker dan andere leefstijlen neutraal over natuurtypen. Open agrarisch landschap heeft de minste voorkeur.
Wandelen: Liefst hard of onverharde paden niet iets er tussenin.
Fietsen: liever geen brede of verharde paden

Leuke natuur activiteiten:
Mountainbiken of op de racefiets op pad, hardlopen, waterrecreatie (i.c.m. met BBQ)

Geen leuke natuur activiteiten:
Vroeg opstaan om wild te spotten,

Rustzoeker

Een Rustzoeker;
… bezoekt het liefste dezelfde bekende plekken dicht bij huis
… is in de natuur vooral op zoek naar rust & stilte om het hoofd leeg te maken
… houdt van wandelen en fietsen maar wel kortere afstanden
… ziet de aanwezigheid van voorzieningen als niet noodzakelijk
… vindt het fijn wanneer een gebied al bekend is
… gaat minder dan gemiddeld op pad de natuur in
… bezoekt de natuur graag met partner of alleen
… past het dagprogramma aan wanneer ze met kinderen op pad gaan
… ziet de aanwezigheid van horeca in de natuurgebieden als niet noodzakelijk
… zal wanneer het in een gebied druk is eerder wegblijven
… neemt de kosten en bereikbaarheid mee in een afweging een natuurgebied te bezoeken

Type natuur:
Heide en natuurlijk bos, vlakke gebieden hebben de voorkeur
Wandelen: (willekeurige) wandeltochten, bij voorkeur op verharde, brede paden zonder auto’s
Fietsen: (willekeurige) fietstochten, bij voorkeur op verharde, brede paden zonder auto’s

Leuke natuur activiteiten:
Rustplaatsen, observatiehutten en in sommige gevallen speel- of klimbos

Geen leuke natuur activiteiten:
Georganiseerde activiteiten en tochten, geen waterplekken, themaroutes, bezoekerscentrum of lezingen.

Stijlzoeker

Een Stijlzoeker;
… is graag actief bezig in de natuur
… houdt van wandelen en fietsen maar dan wel lange afstanden
… brengt graag een bezoek aan de horeca in combinatie met een natuurbezoek
… is vaker dan gemiddeld actief en sportief bezig
… gaat ook graag met kinderen actief de natuur in
… zoekt naast actie ook naar gezelligheid en kennis opdoen
… heeft graag dat alles goed geregeld is dit kan in de vorm van georganiseerde activiteiten
… is bereid om te reizen om nieuwe plekken en gebieden te kunnen bezoeken
… ziet graag dat er voorzieningen in de natuur aanwezig zijn die ‘actie’ ondersteunen
… bezoekt graag een natuurlezing en volgt graag een themaroute
… vindt het niet erg om te betalen voor een bezoek aan de natuur

Type natuur:
Heuvelachtig landschap, zee & strand, functioneel bos.
Wandelen: als onderdeel van het sporten bij voorkeur tijdens evenementen.
Fietsen: als onderdeel van een evenement of met een app voor langere ritten.

Leuke natuur activiteiten:
Als het maar een actie element heeft: mountainbiken, trailrunnen, wielrennen, watersport.

Geen leuke natuur activiteiten:
Alles dat te maken heeft met rust.

Verbindingszoeker

Een Verbindingszoeker;
… is een echte natuurliefhebber, ze gaan vaak naar buiten op pad
… houdt niet zo van drukte en activiteit in de natuur en is een reden om niet te gaan
… gaat meestal met de partner op pad
… kan enorm genieten van de gezonde en frisse buitenlucht
… verkent graag de regio en streek, op zoek naar nieuwe plekken
… verbindt een bezoek aan de natuur vaak aan een hobby
… zoekt naar wildernis die goed toegankelijk is met wild en grote grazers
… is een fan van fietsen (1-2 uur) en volgt daarbij een knooppunten route of een willekeurige route
… wandelt graag willekeurige of gemarkeerde routes (30 min – 2 uur)
… geniet van de aanwezigheid van voorzieningen als een observatiehut
… staan neutraal tegenover georganiseerde activiteiten
… ziet de aanwezigheid van bewegwijzering en info rondom routes als prettig
… vindt de aanwezigheid van horeca niet belangrijk
… past het dagprogramma aan wanneer er kinderen mee op pad gaan

Type natuur:
Bos, heide, rivier en uiterwaarden natuur, kleinschalig cultuurlandschap, dorpslandschap, veenweidegebied, open agrarisch landschap vinden ze vaker mooi dan andere leefstijlen.
Wandelen: onverharde en smalle paden hebben de voorkeur.
Fietsen: verharde paden waar geen auto’s toegang tot hebben en half verharde paden.

Leuke natuur activiteiten:
Wandelen en fietsen (vinden dit van alle leefstijlen het leukste), wild spotten, rustige waterrecreatie en natuurspeelbos met de kinderen.

Geen leuke natuur activiteiten:
Sporten in de natuur, toeren met auto/motor, BBQ of picknicken.

Duik dieper de data in op leefstijlvinder.nl
Op de website leefstijlvinder.nl vind je meer informatie over de verschillende leefstijlen. Naast de natuurbeleving kan je ook vinden welke media de verschillende leefstijlen gebruiken, (welke tijdschriften worden gelezen of welke programma’s bekeken) en hoe ze hierin van elkaar verschillen. Deze informatie helpt je met het bepalen welke media je het beste kan inzetten, welk type product het beste past bij een bepaalde leefstijl en wat voor soort boodschap het beste bij hen aansluit. Maak een gratis account aan op www.leefstijlvinder.nl.

Praktijkvoorbeelden
Ben je benieuwd naar hoe anderen de leefstijlen hebben ingezet? Hier vind je voorbeelden van ondernemers en gemeenten.

Aan de slag met de leefstijlen
Wil je aan de slag met leefstijlen? We bieden een kennisprogramma aan over de leefstijlen met hierin onder andere een e-learning, workshop en verdiepende factsheets van de leefstijlen. Wil je hier meer over weten? Neem dan even contact op met je accountmanager!

Omar van Beek

Business Intelligence Marketeer

Al jaren werk ik in de toerisme & recreatie industrie en de vraag naar data-gedreven inzichten neemt jaarlijks toe. Inzichten die leiden tot betere bedrijfsbeslissingen die ervoor zorgen dat de juiste gast op het juiste moment bereikt wordt. De benodigde data om tot deze inzichten te komen is ook beschikbaar. Het moet echter nog wel op een gebruiksvriendelijke en leesbare manier samengebracht en gepresenteerd worden. Dit is waar ik me dagelijks mee bezig houd.

Je doelgroep leren kennen met de Leefstijlvinder

  • Reinou de Haan nieuwe merkleider VisitVeluwe
    Nieuws

    Reinou de Haan nieuwe merkleider VisitVeluwe