Nieuws

Toerisme in Gelderland bijna terug op pre-corona niveau

In het eerste half jaar van 2021 is het aantal overnachtingen in Gelderland flink gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Anderhalf miljoen gasten verbleven ruim vijf miljoen nachten dit eerste semester en dat is 54% meer dan vorig jaar. De groei zit met name in het tweede kwartaal. Waar het eerste kwartaal dit jaar nog een daling van 14% liet zien, groeide het tweede kwartaal met 118%. Dat heeft uiteraard te maken met de lockdown vorig jaar. Qua overnachtingen zit het toerisme daarmee weer bijna op het niveau van vóór de coronacrisis. Ten opzichte van 2019 scheelt dat nog ‘slechts’ 9%.

In bovenstaande grafiek staan de absolute aantallen per kwartaal sinds 2018. Daarin zijn de normale seizoensinvloeden te zien, behalve in het tweede kwartaal in 2020 waarin amper toerisme was en het opvolgende derde kwartaal waarin dat enigszins werd ingehaald. In onderstaande grafiek met de groeicijfers is beter te zien hoe groot de impact is geweest. Van een stabiele lijn naar een hele grillige lijn met een fors dal en, doordat het relatief is ten opzichte van een jaar eerder, daarna weer een flinke piek.

De groei van 54% in Gelderland is een stuk groter dan de landelijke groei van 25%. Dit is met name terug te leiden naar het verschil in binnenlands en buitenlands bezoek. Noord-Holland (en dan met name Amsterdam natuurlijk) heeft bijvoorbeeld altijd een veel groter aandeel buitenlands toerisme gehad: tweederde van de gasten kwam daar in 2019 uit het buitenland, in Gelderland was dit een op de zes. In het tweede kwartaal dit jaar is er een heel duidelijk verschil te zien tussen binnenlandse en buitenlandse bezoekers. Waar Nederlanders volop boekten, bleven buitenlanders vaak nog weg. Dit is goed zichtbaar in onderstaande grafiek van de afgelopen 5 jaar. Voor beide lijnen is 2017 op 100% gesteld.

Pim Nouwens

Market Intelligence Analist

Dat old-school met je fingerspitzengefühl aan de gang heeft natuurlijk wel wat, maar met al die data die tegenwoordig beschikbaar is. Dan is het toch ook wel heel interessant om daar onderbouwde keuzes mee te maken. En al die kennis en inzichten probeer ik te leveren aan collega's, gemeentes en toeristisch bedrijfsleven in onze regio's.

Gerelateerde berichten

  • Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024: Samenwerken aan een sterk netwerk en marketing
    Nieuws

    Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024: Samenwerken aan een sterk netwerk en marketing

  • Nieuwe campagne Das andere holland leidt tot 47.490 weergaven
    Nieuws

    Nieuwe campagne Das andere holland leidt tot 47.490 weergaven

  • Op Oorlogspad door Gelderland
    Nieuws

    Op Oorlogspad door Gelderland