Herfstvakantie 2024 in cijfers

De herfstvakantie 2024 zit er weer op. Een groot deel van Nederland is in binnen- en buitenland op reis geweest. Wat is de impact geweest op het bezoek aan de regio’s Veluwe, Arnhem en Nijmegen? Ik heb de herfstvakantie 2024 vergeleken met die van 2023 om te zien wat de verschillen zijn.

Visitor Data Monitor

Sinds eind 2022 monitort Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen met de eigen Visitor Data Monitor bezoekersstromen van de Veluwe, de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen. De tool geeft belangrijke inzichten in het aantal bezoekers, de herkomst en demografie van natuurgebieden, meer dan 50 binnensteden en populaire attracties. Deze tool is ook voor de inzichten in dit artikel gebruikt.

Voor de inzichten wordt er gekeken naar meer dan 75 verschillende locaties die verspreid liggen over de drie regio’s. Deze zijn vervolgens in drie categorieën ingedeeld; attracties, binnensteden, natuurgebieden.

Bezoekeraantallen

Vergelijken we de bezoekersaantallen tijdens de herfstvakantie in 2024 met 2023 is er een duidelijk verschil te herkennen. Zo hebben attracties maar liefst 91% meer bezoekers ontvangen. De binnensteden zagen een groei van 21% en het bezoek aan de natuur steeg met 17%.

Leefstijlen

In samenwerking met negen provincies (waaronder Gelderland) heeft MarketResponse een doelgroepen model ontwikkeld die de Nederlandse bevolking onderverdeeld in zeven leefstijlen. Deze leefstijlen laten zien waar mensen in hun vrije tijd of op vakantie behoefte aan hebben. We weten niet alleen hoe deze leefstijlen eruit zien, we weten ook waar in Nederland zij wonen. Wat zijn hun wensen en hoe kan je hen het beste bereiken? Zie voor meer informatie de doelgroepenmodel: Leefstijlen pagina.

Via de Visitor Data Monitor hebben we inzicht in welke leefstijl de 70 locaties in welke mate bezoekt. Voor de meivakantie zie je vervolgens verschil tussen wat de ‘reguliere’ verdeling van de leefstijlgroepen is en wat het tijdens vakantie is.

 Avontuur PlezierHarmonieVerbindingRustInzichtStijl
Attractie-18,3%+5,5%+2,7%+12%+4,0%-0,5%-4,9%
Binnensteden+2,1%+0,8%+0,7%-0,9%+0,2%-2,0%+0,0%
Natuur+3,6%+3,4%+2,5%-2,1%+3,4%+0,3%-7,5%

Wat opvalt is dat 12% meer Verbindingszoekers naar attracties zijn getrokken in de herfstvakantie in 2024. Voor het winkelen en een drankje op het terras zijn de cijfers zeer vergelijkbaar met de vakantie in 2023 met als uitzondering een toename van het aantal Avontuurzoekers. De natuur is meer bezocht door vijf van de zeven doelgroepen. Met uitzondering van de Verbindingszoeker en Stijlzoeker wisten de overige groepen de natuur goed te vinden deze herfst.

Herkomst

Verreweg de meeste toeristische en recreatieve dag bezoekers in de regio’s Veluwe, Arnhem en Nijmegen wonen ook zelf in de provincie Gelderland. Geldt ditzelfde ook tijdens de herfstvakantie? Het antwoord is; ja. Vergeleken met 2023 echter was het aandeel van de Gelderse bezoekers lager in 2024. Zo was het aandeel bezoekers uit Gelderland die een bezoek aan de natuur brachten 0,26% lager, de binnensteden waren -2% lager en het aandeel Gelderse bezoekers aan de Attracties is met 4,51% afgenomen. Dit is niet per definitie slecht nieuws. Het betekent simpelweg dat er meer bezoeker uit de andere provincies in Gelderland waren tijdens de herfstvakantie. Kijken we naar de bezoeker van buiten de provincie dan komen deze voornamelijk uit Zuid-Holland, Noord-Brabant, Utrecht en Noord-Holland. In vergelijking met 2023 valt op dat Utrecht de plaats van Overijssel heeft ingenomen. Waar Overijssel vorig jaar nog vaak als derde eindigde is dat in 2024 niet meer het geval.

Drukste dagen

Er is altijd een dag in de vakantie die het meest populair is. De dag waarop de meeste mensen op pad zijn. Volgen we dezelfde indeling van attracties, binnensteden en natuurgebieden dan waren dit de drukste dagen:

  • Attractie: woensdag/ 30-10-2024
  • Binnensteden: zaterdag/ 26-10-2024
  • Natuurgebieden: zondag/ 03-11-2024

Drukste momenten

Trekken we dit door naar de piekmomenten per dag van de week dan zijn er grote verschillen te zien. Zo liggen de drukste momenten voor de attracties veelal tussen 11:00 en 12:00. Voor de binnensteden geldt dat deze voornamelijk in de middag druk bezocht zijn tussen 12:00 en 14:00. Een bezoek aan de natuurgebieden is meestal in morgen met een piek om 12:00.

Bezoekduur

We kunnen ook zien hoe lang bezoekers gemiddeld op een locatie blijven. Dit verdelen we over een aantal tijdsindelingen. wat opvalt is dat veel van de bezoekers tussen de 0 – 30 minuten ergens lijken te verblijven. Dit heeft er mee te maken dat er ook doorgaand verkeer mee wordt geteld. Dit vertekent het beeld. De tijdsduur die er op volgt geeft een beter beeld. Dit betekent dat een bezoek aan een attractie tussen de 1 en 4 uur duurt. Een bezoek aan de binnensteden gemiddeld hetzelfde. Een bezoek aan de natuur tot slot het kortste tussen een half uur tot 2 uur.

Omar van Beek

Business Intelligence Marketeer

Al jaren werk ik in de toerisme & recreatie industrie en de vraag naar data-gedreven inzichten neemt jaarlijks toe. Inzichten die leiden tot betere bedrijfsbeslissingen die ervoor zorgen dat de juiste gast op het juiste moment bereikt wordt. De benodigde data om tot deze inzichten te komen is ook beschikbaar. Het moet echter nog wel op een gebruiksvriendelijke en leesbare manier samengebracht en gepresenteerd worden. Dit is waar ik me dagelijks mee bezig houd.

Gerelateerde berichten

  • Zomervakantie 2024 in cijfers

    Zomervakantie 2024 in cijfers

  • Meer toeristen in eerste helft van 2024
    Nieuws

    Meer toeristen in eerste helft van 2024

  • Hoe gaat jouw doelgroep om met duurzaamheid?

    Hoe gaat jouw doelgroep om met duurzaamheid?