Voor wie is erfgoed aantrekkelijk?

Er is onderzoek gedaan naar de erfgoedbeleving van Nederlanders door het Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd. Om een duidelijk beeld te kunnen scheppen zijn de resultaten gelinkt aan de 7 leefstijlen van Leefstijlvinder.nl. Deze 7 leefstijlen zijn vervolgens gegroepeerd wat heeft geleid tot deze type erfgoedbelevingen:  

  1. Erfgoedliefhebber
  2. Erfgoed als een dagje uit
  3. Unieke erfgoedbeleving

Leefstijlvinder: 

Nog niet bekend met de leefstijlvinder en de doelgroepen? We hebben in een eerder artikel genaamd ‘Je doelgroep leren kennen met de Leefstijlvinder‘ alles voor je op een rij gezet. Naast dat we ingaan op de verschillende doelgroepen wordt er stilgestaan bij het model dat erachter schuilgaat en kun je een test doen bij welke doelgroep je zelf hoort.

1. Erfgoedliefhebber

De erfgoedliefhebber bestaat uit de twee leefstijlen:

  • Inzichtzoeker
  • Verbindingszoeker

Wie is deze groep:

23,5% van de Nederlanders is een erfgoedliefhebber. Het zijn relatief vaak mannen (76%) en vaak 50 jaar of ouder (73%) en komen veelal uit tweepersoonshuishoudens. Ze zijn relatief vaak hoogopgeleid en gepensioneerd.

Waardes:

  • Bedachtzaam
  • Behulpzaam
  • Rustig
  • Leergierig
  • Geïnteresseerd in anderen
  • Serieus

In hun vrije tijd zoeken leefstijlen:    

  • Een moment om jezelf te ontwikkelen, tijd die je bewust en nuttig besteed.
  • Ontspanning, genieten, en gezelligheid, rust en stilte, tijd voor elkaar.
  • Tijd voor kunst en cultuur: museumbezoek, bekijken van bezienswaardigheden, fietsen, wandelen of bezoek aan de natuur.
  • Ze willen het gevoel hebben dat je het ‘echte leven’ ervaart.
  • Ze willen hun vrije tijd graag nuttig besteden, door je in te zetten voor een ander.
  • Ze gaan het liefst samen op pad.

Kenmerken van de ideale erfgoedbeleving:

  • De erfgoedliefhebber wil graag nieuwe dingen zien en leren, genieten van erfgoed en historie en zich verdiepen in andere culturen en gewoontes. De erfgoedliefhebber is rustig en geïnteresseerd en wil graag het verhaal en de geschiedenis van een plek, streek of product weten.
  • De erfgoedliefhebber is op zoek naar inspiratie en wil graag betrokken zijn bij de maatschappij. Zij bezoeken graag interessante, nog niet door hen ontdekte plekken. Deze groep wil graag op een comfortabele manier genieten. Zij houden van een authentieke sfeer en van details.
  • Ecologische waarden vindt deze doelgroep interessant. De erfgoedliefhebber wil erfgoed graag individueel kunnen beleven, bijv. door zelf rond te struinen of via een rondleiding. Ze houden van informatie, deze mag heel uitgebreid zijn. Ze lezen graag over erfgoed of bekijken een film.
  • In horeca- en cateringvoorzieningen stelt de erfgoedliefhebber prijs op voedsel uit de streek en verantwoord gemaakte producten, zoals biologische producten.

Communicatie:

Zorg dat je website, advertenties en andere promotie uitingen qua tekst en beeld ingetogen, rustig, klassiek, informerend, volledig maar wel inspirerend zijn. Focus op verantwoord, kwaliteit, en informatie over de locatie, kok en menu. Daarnaast focus op huiselijkheid maar wel met de kans om nieuwe dingen te ontdekken, gezelligheid en ontspanning.

Wees rustig, attent en informatief, vraag af en toe of de dienstverlening naar wens is, maar geef geen uitgebreid en uitbundig welkomstpraatje.

Laat merken dat je ze als gast graag terugziet en benoem dat ze volgende keer nieuwe dingen kunnen ontdekken. Maak voor de inzichtzoeker geen gebruik van kortingen of acties, dat geeft ze het gevoel dat er een addertje onder het gras zit. Geef ze een leuk aandenken mee voor thuis en nodig ze uit om lid te worden van je facebookpagina of een ‘vrienden van’ programma. Op die manier kun je ze op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen.

2. Erfgoed als een dagje uit

Deze categorie bestaat uit de twee leefstijlen:

  • Plezierzoeker
  • Harmoniezoeker

Wie is deze groep:

30,9% van de Nederlanders valt binnen de doelgroep ‘erfgoed als dagje uit’. Veelal jongeren tussen 8 en 34 jaar (56%). Vaker vrouwen (74%), in de leeftijd 35 49 jaar (35%). Veel gezinnen met kinderen 42%). Vaker tweepersoonshuishoudens 50 64 jaar (27%).

Waardes:

  • Spontaan
  • Avontuurlijk
  • Hartelijk
  • Vrolijk
  • Sociaal
  • Zachtaardig
  • Gemoedelijk
  • Iemand van ‘doe maar normaal’

In hun vrije tijd zoeken deze leefstijlen:

  • Tijd om samen (met het gezin) te genieten, te ontspannen en plezier te maken. Er moet wel voor iedereen wat te beleven zijn.
  • Goede balans tussen dingen ondernemen (shoppen, zwemmen, bezoekje aan dierenpark of pretpark) en rustig aan doen (sauna, spelletje spelen).
  • Vrije tijd is het moment om je je hoofd leeg te maken, tijd om je te laten gaan en leuke dingen te doen.
  • Ze gaan graag met een groep en relatief vaak op pad: want hoe meer, hoe beter.
  • Voor iedereen wat te doen, niet te duur.

Kenmerken van de ideale erfgoedbeleving:

  • De beleving die deze leefstijlen aanspreekt is toegankelijk en laagdrempelig.
  • Ze zijn op zoek naar een gezellig en leuk dagje uit waarbij ze vermaakt worden.
  • Om cultuurhistorie en erfgoed interessant te maken voor deze leefstijlen is het belangrijk om actieve beleving toe te voegen: voelen, ervaren en spelen! Ook worden deze leefstijlen graag meegenomen in een verhaal.
  • Deze leefstijlen houden van genieten. Dat doen ze van eigentijds, bijzonder erfgoed aanbod. Ze houden van (inter)actieve vormen waarbij alle zintuigen optimaal worden geprikkeld.
  • De horecabeleving is belangrijk, de kwaliteit moet goed zijn en de keus ruim. De eventuele catering mag herkenbaar, ‘gewoon’ en vertrouwd.

Communicatie:

Zorg dat je website, advertenties en andere promotie uitingen qua tekst en beeld eigentijds, speels, alledaags (normaal) helder, enthousiast, uitbundig ouderwets gezellig, informatief en informeel. Focus op het aanprijzen van veel faciliteiten, kindvriendelijk, voor iedereen wat te doen, goede kwaliteit en amusement en betaalbaarheid.

Neem de tijd voor een uitgebreid (welkomst)praatje, heb oog voor het gezin of de groep, zorg voor entertainment (van de kinderen), laat merken dat je het leuk vindt dat ze er zijn. Zorg dat medewerkers beschikbaar en toegankelijk zijn, houdt vooral geen afstand.

Geef bij afscheid iets mee, zoals een klein aandenken voor thuis, een korting bon of spaarkaart (met al iets gespaard) en nodig ze weer bij je terug kunnen.

3. Unieke erfgoedbeleving

Deze categorie bestaat uit de twee leefstijlen:

  • Avontuurzoeker
  • Stijlzoeker

Wie is deze groep:

28,5% van de Nederlanders valt binnen de doelgroep ‘unieke erfgoedbeleving’. Avontuurzoekers zijn iets vaker vrouw (57%), en relatief vaak 50+ (57%) en alleenstaand (31%). Ze zijn relatief hoogopgeleid (46%). Relatief vaak huishoudens met kinderen (35%).

Waardes:

  • Avontuurlijk
  • Gedreven
  • Assertief
  • Zelfverzekerd
  • Ondernemend
  • Eigenwijs
  • Sportief

In hun vrije tijd zoeken deze leefstijlen:

  • Op zoek naar avontuur, uitdaging, kennis, inspiratie, nieuwe ervaringen en nieuwe mensen, creatief bezig zijn en het lokale leven ervaren, iets unieks.
  • Activiteiten zodat ze hun vrije tijd optimaal kunnen besteden aan sporten, feesten, jezelf uitdagen, je laten verwennen, maar ook uitrusten.
  • Vrije tijd is om je te verbreden en om geïnspireerd te raken door er op uit te gaan (sportief, cultuur, natuur) en een (creatieve) cursus te doen.
  • Ze trekken graag hun eigen plan, liever niet met grote groepen op pad.
  • Ze houden van exclusiviteit, luxe en comfort.
  • Ze willen geprikkeld worden dus er mag veel te beleven zijn.

Kenmerken van de ideale erfgoedbeleving:

  • Deze leefstijlen zijn op zoek naar vernieuwende, verrassende en inspirerende culturele ervaringen. Bijvoorbeeld van internationale allure of met een hele unieke (kunst) collectie en bijzondere toepassingen.
  • Deze leefstijlconsument gaat graag op stap om culturele attracties, erfgoed en evenementen te bezoeken. Als deze bezoeker op pad gaat, willen zij graag nieuwe dingen zien en meemaken en graag iets leren. Zij bezoeken graag interessante, nog niet door hen ontdekte plekken en voorstellingen en evenementen.
  • Een ‘uitje’ mag luxe zijn en ‘anders dan anders’ en men wil lekker verwend worden. Goede faciliteiten en service zijn daarom van groot belang.
  • Ze vinden het leuk om meer van de voorstelling of de expositie te weten te komen, omdat dit bijdraagt aan hun persoonlijke ontwikkeling.
  • Goede en culinaire horeca en catering met bijzondere gerechten draagt voor deze doelgroepen bij aan het gevoel van exclusiviteit. Men stelt prijs op eigentijdse en bijzondere gerechten. Ze houden van voedsel uit de streek en verantwoord gemaakte producten, zoals biologische producten.

Communicatie:

Zorg dat je website, advertenties en andere promotie uitingen qua tekst en beeld eigenzinnig, prikkelend, vlot en eigentijds, authentiek en anders dan anders zijn maar ook gericht op luxe, exclusiviteit en kwaliteit. Focus daarbij op de beleving van de bijzondere aspecten van erfgoed. Leg zeker niet de nadruk op huiselijk, grootschalig, of voor kinderen.

Wees joviaal, maar wel formeel en informatief en geef tips over ‘verborgen’ en bijzondere plekjes en activiteiten bij jezelf of in de omgeving, en check af en toe of alles naar wens is.

Zorg voor een ludiek, origineel en duurzaam aandenken of gadget die ze mee naar huis kunnen nemen, maar probeer ze vooral niet te binden voor herhaalbezoek.

Nodig ze als ‘speciale gast’ uit om een volgende keer mee te doen met een exclusieve activiteit of rondleiding, maar gebruik daarbij vooral niet de woorden ‘korting’, ‘actie’ of ‘voordeel’.

Duik dieper de data in op leefstijlvinder.nl
Op de website leefstijlvinder.nl vind je meer informatie over de verschillende leefstijlen. Naast de restaurantbeleving kan je ook vinden welke media de verschillende leefstijlen gebruiken, (welke tijdschriften worden gelezen of welke programma’s bekeken) en hoe ze hierin van elkaar verschillen. Deze informatie helpt je met het bepalen welke media je het beste kan inzetten, welk type product het beste past bij een bepaalde leefstijl en wat voor soort boodschap het beste bij hen aansluit. Maak een gratis account aan op www.leefstijlvinder.nl.

Praktijkvoorbeelden
Ben je benieuwd naar hoe anderen de leefstijlen hebben ingezet? Hier vind je voorbeelden van ondernemers en gemeenten.

Aan de slag met de leefstijlen
Wil je aan de slag met leefstijlen? We bieden een kennisprogramma aan over de leefstijlen met hierin onder andere een e-learning, workshop en verdiepende factsheets van de leefstijlen. Wil je hier meer over weten? Neem dan even contact op met je accountmanager!

Omar van Beek

Business Intelligence Marketeer

Al jaren werk ik in de toerisme & recreatie industrie en de vraag naar data-gedreven inzichten neemt jaarlijks toe. Inzichten die leiden tot betere bedrijfsbeslissingen die ervoor zorgen dat de juiste gast op het juiste moment bereikt wordt. De benodigde data om tot deze inzichten te komen is ook beschikbaar. Het moet echter nog wel op een gebruiksvriendelijke en leesbare manier samengebracht en gepresenteerd worden. Dit is waar ik me dagelijks mee bezig houd.