Afgelopen zomer organiseerden een groot aantal ondernemers op de Veluwe een openluchtvoorstelling als onderdeel van het project ‘Veluwse Buitenvoorstellingen’. Zij boden het publiek een goed gevuld programma, uiteenlopend van theater op straat tot een orkest in een tuin of een filmvertoning naast een kasteel. De voorstellingen pasten binnen het overkoepelende thema ‘Hanze’ of vertelden het verhaal van de Veluwse plek waar ze plaatsvonden.
VisitVeluwe is verantwoordelijk voor de externe marketing en communicatie van de Veluwse Buitenvoorstellingen. Met de marketinginzet zijn ruim 3,5 miljoen mensen bereikt. Bekijk de volledige evaluatie van dit project hier.
Projectdoel
Het hoofddoel van het project is om het Veluwegevoel te stimuleren bij inwoners van de Veluwe en aanwezige toeristen en recreanten. Daarnaast zijn educatie, exclusief aanbod, het geven van de beste Veluwebeleving en promotie van de regio aanvullende subdoelstellingen. Een zeer belangrijk neveneffect van het project is samenwerking op de Veluwe.
Media-inzet
Voor de voorstellingen is de landingspagina Veluwse Buitenvoorstellingen ingericht waar het volledige programma te vinden was gedurende de projectperiode. De voorstellingen zijn meegenomen in artikelen en gepromoot op de homepagina van visitveluwe.nl. Met het uitsturen van persberichten naar ons netwerk en regionale publicaties, de inkoop van externe media zoals indebuurt en DPG en de Veluwse Recreatiekrant en zelfs een tv-commercial op Omroep Gelderland hebben wij een groot publiek bereikt. Ook hebben we een uitgebreide socialmediacampagne op Instagram en Facebook ingezet waarin de verschillende voorstellingen werden gepromoot.
Resultaten
De landingspagina Veluwse Buitenvoorstellingen is 26.930 keer bezocht. De 18.919 unieke gebruikers op de pagina kwamen grotendeels via de socialmedia-advertenties. Ook hebben de native ads van DPG voor veel bezoekers naar de pagina gezorgd.
De socialmediacampagne op Instagram en Facebook heeft met verschillende advertenties voor 839.826 impressies en 204.992 bereik gezorgd.
Met het uitsturen van persberichten naar ons netwerk en regionale publicaties hebben we meer dan twee miljoen mensen bereikt. Het persbericht is opgepakt door een groot aantal regionale bladen.
Daarnaast hebben we met artikelen en advertenties in zowel online- als offline-publicaties veel mensen bereikt: ruim een miljoen.
Succes
In totaal hebben we een bereik van 3.635.380 behaald met de marketinginzet en daarmee heel veel mensen geïnspireerd om de voorstellingen te bezoeken. Een resultaat waar we erg trots op zijn! Wil je alle uitingen en resultaten uitgebreid bekijken? Klik dan hier voor alle resultaten van het project.