Tips & Tricks

Behind the scenes bij een Instameet

Maak kennis met influencer marketing 2.0

Een authentiek en geloofwaardig podium met een kwalitatief groot bereik… Welke organisatie wil dat nou niet? Nu influencer marketing bij veel organisaties onderdeel is geworden van de social media strategie, en het effect hiervan duidelijk zichtbaar en meetbaar is, is het tijd voor een volgende stap. Maak kennis met influencer marketing 2.0; de Instameet.

Op 1 en 2 december j.l. organiseerden wij, in samenwerking met social media & Instagram expert Eliane Roest, een Instameet voor ons ‘Koninklijke Veluwe’ project. Met in het achterhoofd: een boodschap als ‘Het is royaal genieten op de Veluwe’ kun je niet beschrijven, dat moet je ervaren. We nodigden hiervoor zes creatieve fotografen, bloggers en contentmakers uit om succesvolle promotie voor de ‘Koninklijke Veluwe’ te maken.

Het ultieme Veluwe-gevoel in Hoog-Soeren

Culinair genieten, vorstelijk overnachten en ultiem ontspannen stonden tijdens de Instameet centraal. De deelnemers lieten zich dan ook heerlijk in de watten leggen met als doel de ‘Koninklijke Veluwe’ zelf te ervaren en hier mooie content over te maken. We geven je een exclusief kijkje achter de schermen én de nodige tips & tricks voor het organiseren van een Instameet voor jouw organisatie.

Een Insta-wat?

Laten we bij het begin beginnen; een Instameet? Bij een Instameet gaat een groepje mensen (dat elkaar doorgaans via Instagram kent) samen op pad om content te creëren. Dit kan foto-, video of blogmateriaal zijn dat gebruikt kan worden voor diverse sociale kanalen. Een Instameet kan plaatsvinden in een stad, streek of natuurgebied maar ook bij een (dag)attractie als een museum of dierentuin. Vaak wordt gekozen voor contentmakers met een flink bereik en met verschillende disciplines. Denk aan fotografen, drone fotografen, videografen/vloggers, schrijvers of bloggers. Samen creëren zij gedurende de bijeenkomst een grote hoeveelheid bereik, content en rumoer voor een merk.

Voor wie is dit interessant?

Het organiseren van een Instameet is bij uitstek interessant voor organisaties die veel bezig zijn met beeld. Denk aan destinatiemarketing organisaties zoals VisitVeluwe, maar ook aan gemeenten, musea en andere organisaties in de vrijetijdssector. Deze organisaties beschikken natuurlijk vaak over eigen professioneel beeldmateriaal. Echter zijn de beelden van contentmakers tijdens zo’n Instameet een kunst op zich. Waar professioneel beeldmateriaal vaak ‘in scene is gezet’ is het beeld van contentmakers vaak een afspiegeling van een ervaring. Het lijkt daarom alsof de kijker/volger vanuit zijn luie stoel mee kan kijken hoe het er ‘echt’ op een bepaalde locatie uitziet of aan toe gaat. Deze beelden zijn vaak laagdrempelig ingestoken en daarom uitermate geschikt voor social media.

Sociale bewijskracht

Ken je de Social Proof Theory van Robert Cialdini? Deze oud-hoogleraar psychologie en marketing gaat uit van het sociale fenomeen dat wanneer we twijfelen wat we moeten doen, of we keuzestress hebben, we zoeken naar ‘begeleiding’ van andere mensen. Wanneer anderen een goede ervaring hebben met een bepaald product of bepaalde dienst, verwachten we dat wij er ook tevreden over zullen zijn.

Bepaal het doel van je Instameet

Het doel van VisitVeluwe bij het organiseren van de Instameet was zichtbaarheid, bekendheid en engagement met bestaande en nieuwe doelgroepen vergroten. Een Instameet werkt met name in de ‘bewustzijns- en overwegingsfase’ van een customer journey. De content die hieruit voortkomt dient ter inspiratie en moet ervoor zorgen dat de kijker zin krijgt om naar de Veluwe te komen. Heeft jouw organisatie of merk als doelstelling een boost geven aan de traffic en conversie? Dan is het organiseren van een Instameet minder geschikt. Je zou wel kunnen kiezen voor de inzet van een influencer die bijvoorbeeld een kortingscode met zijn/haar volgers deelt. Zo kun je goed meten hoeveel conversies de inzet van een influencer heeft opgebracht.

Een juiste match is the key

Wil jij jouw merk in een goed daglicht zetten? Vraag dan of een ander dat wil doen. Dat is dat veel sterker dan wanneer een organisatie zelf roept dat het, in ons geval ‘Royaal genieten op de Veluwe is’. Maar wie gaat dat voor je doen? De kracht van een Instameet zit in de perfecte match. Waar het voorheen vanzelfsprekend was dat er werd gekozen voor contentmakers met veel volgers/bereik, wordt vandaag de dag steeds vaker voor kleinere influencers gekozen die dichter bij hun volgers staan. Hierdoor is de invloed die de contentmaker uitoefent op zijn/haar volgers een stuk groter.

Maar ook een connectie tussen het merk en de influencer speelt een belangrijke rol. Deze is een stuk relevanter voor de resultaten dan enkel het bereik. Wanneer een influencer een zichtbare connectie heeft met het onderwerp van de Instameet en de content die hieruit voortkomt past bij deze persoon (en dus ook bij de interesse zijn/haar volgers) zal dit als geloofwaardig beschouwd worden. Kortom: authenticiteit is belangrijker dan het aantal volgers.

Resultaten

Wij selecteerden onze influencers op basis van een connectie met het thema’s ontspanning, luxe en buitenleven. Samen hadden zij een bereik van meer dan 100.000 volgers. Tijdens de Instameet zijn er prachtige beelden gemaakt die wij met naamsvermelding mogen gebruiken ter promotie in onze marketingactiviteiten. Daarnaast is er tijdens en na de Instameet veel content gedeeld op Instagram in de vorm van stories en feedposts.

  • Er kwamen 6 influencers/contentmakers op bezoek
  • In totaal plaatsten zij 128 Instagram stories
  • Ondergebracht in 6 Veluwe-highlights
  • Er verschenen 7 vaste Instagram posts op de tijdlijnen
  • Dit leverde 3.000+ likes en reacties op
  • Daarnaast werden er 3 blogs geplaatst

Zelf een Instameet organiseren?

Ben jij geïnspireerd geraakt en wil jij binnenkort een eigen Instameet op poten zetten? Bij het organiseren van een Instameet komen een aantal belangrijke aspecten kijken. Om te onthouden:

  • Wees niet bang om klein te beginnen: met twee of drie mensen heb je ook een Instameet.
  • Selecteer je influencers zorgvuldig. De groep mensen die je uitnodigt is bepalend voor de doelgroep die je gaat bereiken.
  • Beschikt jouw organisatie niet over een influencernetwerk of vind je het lastig om de juiste influencers te vinden? Organiseer een Instameet in samenwerking met een ‘Instagram host’. In ons geval heeft Eliane Roest van Instagrambloggers.nl een kleine groep influencers geselecteerd die perfect aansluit bij het merk VisitVeluwe. Zij heeft de deelnemers uitgenodigd en voorzien van een briefing zodat we zeker wisten dat we de juiste content passend bij VisitVeluwe zouden krijgen.
  • Zorg ervoor dat je het programma afstemt op de influencers
  • Benut de ‘User Generated Content’ die tijdens de Instameet wordt gemaakt. Deze kun je (in overleg met de contentmakers) gebruiken voor je eigen (sociale) kanalen. 

Het was een fantastische eerste kennismaking met de regio. De beleving was vorstelijk!

Dainahara Polonia, @explore_utrecht

Deze ‘Koninklijke Instameet’ werd mede mogelijk gemaakt door Hotel Restaurant de Echoput, Brasserie Het Jachthuis, Paleis Het Loo, Hotel Apeldoorn – de Cantharel en Huisje James.

Evelien van Aafst

PR en communicatie medewerker

Natuurlijk kunnen we zelf heel goed vertellen hoe geweldig onze regio is, maar is het niet veel geloofwaardiger als anderen hierover schrijven of praten? Als Pers & PR adviseur bedenk ik creatieve manieren om met de inzet van free- en paid publicity bereik te genereren voor de Veluwe, het Rijk van Nijmegen en Regio Arnhem. Een geslaagde persaanpak in digitale tijden levert gegarandeerd een mooi, authentiek artikel of interessante reportage op. Mijn doel: de regio in de spotlights!

Gerelateerde berichten

  • De CO2 voetafdruk van je onderneming verlagen? Hier 8 tips:

    De CO2 voetafdruk van je onderneming verlagen? Hier 8 tips:

  • Hoe zorg je voor meer interactie op social media?
    Tips & Tricks

    Hoe zorg je voor meer interactie op social media?

  • Je CO2 voetafdruk, wat is dat nou eigenlijk?

    Je CO2 voetafdruk, wat is dat nou eigenlijk?