Tips & Tricks

Tips om internationale (potentiële) bezoekers online te bereiken

Internationaal toerisme biedt mooie kansen voor onze regio’s én voor jouw organisatie. Deze periode biedt de ruimte om je organisatie klaar te maken voor de buitenlandse bezoeker. Zorg dat je productaanbod op orde is en aansluit op de wensen en behoefte van de buitenlandse gast. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Bekijk dan onze buitenlandaanpak in de partnerprogramma’s van Visit Arnhem Nijmegen en VisitVeluwe.

Zodra je product op orde is kun je aan de slag met je online vindbaarheid. Wij tippen het stappenplan hoe je jouw buitenlandse doelgroep online het beste kunt bereiken: 

  1. Verkrijg inzicht in je buitenlandse doelgroep
  2. Ga undercover en stel een Quick Wins lijst op
  3. Bepaal de juiste domeinnaam en SEO strategie
  4. Extra kanalen inzetten? Kies voor tijd & kwaliteit
  5. Duik je statistieken in. Leer door te blijven proberen

Stap 1: Verkrijg inzicht in je buitenlandse doelgroep

Op welke landen ga je je richten en welke doelgroep wil je daar aanspreken? Het begint allemaal met de buitenlandse gast wat beter leren kennen. Nederland wordt het meest bezocht door inwoners van Duitsland, Vlaanderen en het Verenigd Koninkrijk. Het is dus goed om je op (één van) deze landen te richten. Uiteraard is het relevant om ook te kijken naar je huidige buitenlandse bezoekers. Na het kiezen van je nieuwe focusland kun je de doelgroep vaststellen. Op welke bezoeker wil je je richten? Je kunt hiervoor de NBTC buitenland profielen gebruiken. Het NBTC heeft de buitenlandse toerist in kaart gebracht aan de hand van een segmentatiemodel.  Lees hier meer over de Buitenlandse doelgroepen van het NBTC >> 

Heb je je doelgroep vastgesteld? Verdiep je dan in deze doelgroep. Bijvoorbeeld door het lezen van deze inzichten van House of Hospitality. Bekijk hier het inzicht in de Duitse bezoeker>>  en hier het inzicht in de Vlaamse bezoeker >>

 

Stap 2: Ga undercover en stel een Quick Wins lijst op

Je weet nu wie je bezoeker is en op welke buitenlandse gast je jouw marketing wilt richten. Nu kun je gaan kijken hoe jouw online etalage er op dit moment uitziet voor deze doelgroep. Ga als de doelgroep “undercover” op zoek naar jouw organisatie. Wil je bezoekers uit Duitsland trekken? Google dan eens als Duitse potentiële bezoeker (in de instellingen van Google kun het herkomstland en taal aanpassen) naar jouw branche of organisatienaam. Wat krijg je te zien? 

Stel aan de hand van deze zoekresultaten een Quick Wins lijst op en start met optimaliseren. 

  • Hoe staat mijn Google bedrijfspagina in dit land erbij?
  • Komt mijn eigen website hier in de top 5 met de juiste taal?
  • Hoe zijn de reviews vanuit dit land, bijvoorbeeld op Tripadvisor of Google?
  • Kortom, word je gevonden zoals je zou willen voor deze gasten.

 

Stap 3: Bepaal de juiste domeinnaam en SEO strategie

Wellicht komt dit ook uit je Quick Wins lijst, maar een goede landingspagina voor je internationale bezoeker is belangrijk. Wil je bijvoorbeeld de Duitse bezoeker aanspreken, dan werkt dat wel het beste in de juiste taal. 

Insiders heeft een artikel geschreven waarin duidelijk wordt uitgelegd welke domeinnaam je het beste kunt kiezen en welke SEO trucjes je kunt toepassen om de internationale toerist beter te bereiken. 

Het belangrijkste is dat wanneer je een website of landingspagina maakt voor je internationale bezoekers, dat je deze niet op je .nl domein maakt. Je kunt hier het beste een andere domeinnaam voor vastleggen, zoals .com of .de/.be. Insiders concludeert dat .com de allerbeste optie is. Een website met een .com domein (t.o.v. .de of .be domein) wordt uiteindelijk beter gevonden in de zoekresultaten in andere landen. Let er wel op dat je de locatie in de Google Search Console aangeeft als “Unlisted”.  Bekijk hier het artikel  met de volledige uitleg en alle SEO tips >>

 

Stap 4: Extra kanalen inzetten? Kies voor tijd & kwaliteit

Vervolgens wil je dat jouw landingspagina of website gevonden wordt door de internationale bezoekers. Welke kanalen ga je kiezen voor jouw vastgestelde buitenlandse doelgroep? Het hoeft niet te betekenen dat je dezelfde kanalen gebruikt als voor de Nederlandse markt. Twee dingen zijn hierin belangrijk: tijd en kwaliteit. 

Tijd speelt een belangrijke rol in jouw keuzes voor de marketingkanalen voor de buitenlandse doelgroep. Stel dat 80% van je bezoekers uit Nederland komt en 20% van je bezoekers uit Duitsland of Vlaanderen en je budgetten en tijd ook zo zijn ingedeeld. Dan is het vaak niet realistisch om te stellen dat je net zoveel tijd besteed aan de marketingkanalen in Nederland als in Duitsland. Kies daarom voor kanalen waarvoor je voldoende tijd hebt. 

Kwaliteit is de tweede belangrijke factor. Deze hangt nauw samen met tijd. Stel dat je een Instagram account wilt opzetten voor de Duitse gast, dan is een letterlijke kopie van je Nederlandse account vaak niet de beste oplossing. Ten eerste is de taal natuurlijk anders en is het belangrijk dat de teksten correct vertaald zijn. Ten tweede kunnen interesses van je doelgroep erg verschillen en kan het zijn dat je volgers op je Nederlandse account andere interesses hebben dan je volgers op je Duitse account. Zorg dat je voor alle kanalen altijd een goede kwaliteit kan bieden en voldoende tijd hebt om dit bij te houden. 

Wil je aan de slag met Social Media voor deze nieuwe doelgroep? Bekijk dan hier de tips om social media efficiënt in te zetten voor jouw organisatie >>

 

Stap 5. Duik je statistieken in. Leer door te blijven proberen

Leer van wat wel werkt en wat niet werkt, want voor jou werkt, kan voor de ander weer helemaal niet werken. Het is dus goed om in de gaten te houden waar jouw bezoekers vandaan komen en wie jouw bezoekers zijn. Bekijk Google Analytics, Google Search Console en je social media statistieken daarom regelmatig.

Het blijft altijd leren door te proberen! 

Gerelateerde berichten

  • Behind the scenes bij een Instameet

  • De CO2 voetafdruk van je onderneming verlagen? Hier 8 tips:

    De CO2 voetafdruk van je onderneming verlagen? Hier 8 tips:

  • Hoe zorg je voor meer interactie op social media?
    Tips & Tricks

    Hoe zorg je voor meer interactie op social media?