Nieuws

Aan de slag om de Duits-Nederlandse Hanze te laten herleven

Veertien Hanzesteden in de Duits-Nederlandse grensregio hebben woensdag 27 maart jl. in Doesburg symbolisch hun steentje bijgedragen aan het project ‘Grensoverschrijdende Samenwerking: Hanzesteden – toen en nu’. De komende drie jaren gaan zij samenwerken om de Hanzehistorie letterlijk te laten herleven met Augmented Reality. Ook ondernemers krijgen de kans om Hanzeproducten of –arrangementen te ontwikkelen en zo bij te dragen aan meer Hanzebeleving in en rondom de steden.

Internationale Hanzefietsroute en virtueel de Hanzehistorie beleven
In een prachtig middeleeuws pand in Hanzestad Doesburg werd afgelopen woensdag met veel enthousiasme symbolisch het startschot gegeven voor het driejarige Interreg (EU) project: Grensoverschrijdende Samenwerking: Hanzesteden – toen en nu. De aanwezige bestuurders van de steden, provincies en regio’s zijn trots op hun prachtige steden en vinden dat het tijd wordt om dat nog meer uit te dragen. Ook gedeputeerde Bea Schouten van provincie Gelderland is zichtbaar trots: ‘Het zijn prachtige historische steden die in de Middeleeuwen veel macht hadden en dat terwijl Amsterdam destijds nog maar een klein dorpje was. Het is geweldig dat we die historie met dit project nu meer zichtbaar kunnen maken in de Duits-Nederlandse grensregio. Dat historische Hanzedecor is essentieel om de Hanzebeleving te voelen en ervaren.’

Van Hanzecamperroute tot Hanzebrood
Om de combinatie van een bezoek aan een Hanzestad en het omliggende gebied te versterken, wordt onder meer een grensoverschrijdende Camperroute ontwikkeld langs de 14 steden. Deze verbindt de Hanzesteden in Nederland met die aan de Rijn in Duitsland. Deze route kan  gecombineerd worden met een ander onderdeel van het project: de Internationale Hanzefietsroute. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de bestaande knooppuntnummers aan beide zijden van de grens. Aan de fietsroute, in de steden en het achterland, wordt door middel van Augmented Reality de oude Hanzehistorie in verhalen toegevoegd. Via een app of vensters in de stad kan men dan virtueel terug in de tijd reizen. Hoe leuk is dat! Het project biedt daarbij kansen voor innovatie aan ondernemers (accommodaties, horeca en andere toeristische bedrijven) om nieuwe Hanzeproducten te ontwikkelen. De eerste ondernemers zijn al aan de slag gegaan en hebben in Doesburg een Hanzebrood ontwikkeld waarin de specerijen uit de Middeleeuwen terugkomen. ‘Een prachtige kans om onze rijke Hanzehandelshistorie te verbinden met vernieuwende handel anno nu. Door een forse inzet op productontwikkeling, wordt de Hanzegeschiedenis beleefbaar gemaakt.’, zegt Hanneline Oosting-Adriaansens, Adjunct Directeur van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, leadpartner van het nieuwe project.

Interreg programma Deutschland-Nederland
Het project ‘Grensoverschrijdende samenwerking: Hanzesteden – toen en nu’ wordt in het kader van het INTERREG-programma Deutschland-Nederland uitgevoerd en financieel ondersteund door de Europese Unie, het MWIDE NRW en de provincies Gelderland en Overijssel. Draagvlak voor het project is een netwerk bestaande uit regionale (toeristische) organisaties, de lokale VVV-kantoren, de gemeenten en een cluster van (toeristische) bedrijven langs de route. Daarnaast participeren NBTC Holland Marketing, Erfgoed Gelderland en Radboud Universiteit in het project.

Bekijk hier een sfeerimpressie van de kick-off op 24 maart.

 

Sarel Tempelman

Projectmanager

De wereld van vrije tijd en toerisme vind ik mateloos boeiend. De sector ontwikkelt zich snel en steeds weer zijn er nieuwe mogelijkheden om de beleving van de consument te versterken, nieuwe onderzoeks- en marketingmogelijkheden en ontwikkelingen rondom het managen van toeristenstromen. Ik vind het interessant om samen met onze partners te zoeken naar hoe we in deze dynamiek het beste voor de regio kunnen doen.

Gerelateerde berichten

  • Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024: Samenwerken aan een sterk netwerk en marketing
    Nieuws

    Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024: Samenwerken aan een sterk netwerk en marketing

  • Nieuwe campagne Das andere holland leidt tot 47.490 weergaven
    Nieuws

    Nieuwe campagne Das andere holland leidt tot 47.490 weergaven

  • Op Oorlogspad door Gelderland
    Nieuws

    Op Oorlogspad door Gelderland