Nieuws

Campagne Hanzesteden wint Netwerk Citymarketing Award 2018

Zowel de jury als het publiek van de Netwerk Citymarketing Award heeft gekozen voor de campagne Hanzesteden vanwege de bijzondere manier van samenwerking tussen Hanzesteden Marketing, lokale citymarketingorganisaties, regiomarketingorganisaties en NBTC Holland Marketing. RBT KAN is in deze samenwerking partner vanuit de regio Arnhem Nijmegen. Voorzitter van het zeskoppige juryteam Erik Braun: “Voor buitenstaanders lijkt het logisch de rijke historie van de Hanze te gebruiken, maar het in praktijk brengen met zoveel partners is een uitdaging. De jury was tevens zeer blij dat de nadruk is gelegd op de beleving van de Hanzesteden.”

Internationale Hanzestedenlijn

Sinds een jaar zet NBTC Holland Marketing de negen Hanzesteden op de kaart voor internationale bezoekers. De Hanzestedenlijn is onderdeel van de HollandCity-strategie waarmee NBTC de komende jaren inzet op spreiding van het groeiend aantal internationale bezoekers. “Het is mooi om te zien hoe Hanzesteden Marketing in samenwerking met de samenwerkingspartners de Hanzesteden onder de aandacht brengt. De eerste stap is gezet om de Hanzestedenlijn als cultuurhistorische bestemming internationaal op de kaart te zetten, we zien dat met name Duitsers en Belgen steeds meer richting de Hanzesteden trekken. Komende jaren zullen er nog diverse campagnes volgen,” aldus Jacqueline Lijs, projectmanager Hanzestedenlijn NBTC.

Geheim van de ‘Hanzesteden smid’

“Het geheim van de smid is simpel; op basis van een sterk, historisch verankerd iconisch thema als de Hanze vermarkten we ons”, aldus Elizabeth Stoit van Hanzesteden Marketing. “Dat doen we als Hanzesteden Marketing niet alleen, maar samen met de lokale citymarketingorganisaties èn de regiomarketingorganisaties. Daarbij wordt aan de ene kant gebruik gemaakt van het netwerk van landelijke organisaties op gebied van marketing en aan de andere kant wordt gebruik gemaakt van het netwerk van de lokale citymarketingorganisaties. We focussen niet alleen op de marketingcommunicatie, maar belichten we het hele marketingpakket op basis van de visitor journey, waardoor de aanpak breder is dan de vrijetijdseconomie. Hierbij zorgt de verbinding tussen innovatief productaanbod in combinatie met marketingcommunicatie voor een optimale Hanzebeleving. Juist die pragmatische samenwerking zorgt voor een effectieve, kwalitatieve, maar vooral gedragen campagne met verrassende resultaten”.

Hanzesteden verbonden door het water

Hanzesteden zijn in de middeleeuwen ontstaan uit de behoefte om de binnenlandse handel te beschermen en uit te breiden. De Hanzesteden vormen vandaag de dag door hun authentieke karakter en hun (culturele) historie een aantrekkelijke en onderscheidende bestemming. De Hanze is door haar belang voor de culturele identiteit van Europa benoemd tot één van de 33 Culturele Routes van Europa. In Oost Nederland zijn negen Hanzesteden door het water verbonden: Doesburg, Zutphen, Deventer, Hattem, Zwolle, Hasselt, Kampen, Elburg en Harderwijk. Iedere stad heeft een eigen identiteit en positionering, in een historisch decor en met eigentijdse conceptstores, foodmarkets en festivals.

Herre Dijkema

Directeur

Lang is toerisme bekeken vanuit de bijdrage die het levert aan de (regionale) economie. Gelukkig ziet men inmiddels dat toerisme ook bijdraagt aan werkgelegenheid, leefbaarheid, mobiliteit en duurzaamheid: bezoekers kunnen ervoor zorgen dat een winkel openblijft in het dorp of er werkgelegenheid is in de regio. Toerisme is dus een belangrijk middel om regionale doelen te bereiken en dat lukt alleen als bedrijven, overheden en wij samenwerken aan een sterk imago van de regio’s en een match maken tussen de vraag van de bezoekers en het toeristisch aanbod. Ik verbind daarbij het belang van partijen aan regionale doelen, ondersteun en adviseer partners met de kennis die wij bezitten.

Gerelateerde berichten

  • Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024: Samenwerken aan een sterk netwerk en marketing
    Nieuws

    Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024: Samenwerken aan een sterk netwerk en marketing

  • Nieuwe campagne Das andere holland leidt tot 47.490 weergaven
    Nieuws

    Nieuwe campagne Das andere holland leidt tot 47.490 weergaven

  • Op Oorlogspad door Gelderland
    Nieuws

    Op Oorlogspad door Gelderland