Samen met toeristische partners hebben we internationaal de focus gelegd op de internationale dichtbij markten (Duitsland, België en Groot-Brittannië). De afgelopen jaren hebben we gezamenlijk flink geïnvesteerd in de verschillende markten in samenwerking met NBTC Holland Marketing. We zien in de cijfers dat het bezoek toeneemt in de regio´s. Zo is bijvoorbeeld in 2018 het verblijfsbezoek vanuit Duitsland met bijna 20% toegenomen in de Provincie Gelderland. Dat is een fors hogere groei dan het landelijk gemiddelde wat lag op 9%. Meer cijfers vind je in deze online presentatie ‘Inzicht in de Duitse toerist‘.
Om goed te kunnen inspelen op de (toekomstige) herhaalbezoeker uit de dichtbij markten ontwikkelen wij samen met NBTC Holland Marketing een ‘Repeat Visitor Approach’. Om deze aanpak goed op te kunnen zetten zijn we half november op studiereis geweest om nieuwe inzichten en kennis op te halen. Tijdens de studiereis hebben we tien presentaties gehad, onder andere van Deutsche Bahn en Komoot (route planner) om inspiratie op te doen over de hele customer journey van een Duitse bezoeker. Wat vinden ze belangrijk? Hoe bereiken we ze? En hoe worden ze het liefst ontvangen? Voorafgaand aan de reis zijn twee mystery visits gedaan, waar een aantal goede verbeterpunten uit voort kwamen.
We hebben nieuwe inzichten verkregen die bijdragen in de aanbodontwikkeling en bij het maken van keuzes voor de marktbewerking in Duitsland. Gezien onze strategische ligging aan de Duitse grens en de grootste internationale herkomstmarkt zijn er volop mogelijkheden voor het bedrijfsleven op de Veluwe. Tijdens het VeluweCongres zal een workshop Duitsland worden aangeboden waarbij de belangrijkste inzichten gedeeld worden.