Nieuws

Ondernemen in coronatijd: Danny Paerl van Glamp Outdoor Camp

‘Kijk eens verder dan de geijkte partners’

Al voor de coronacrisis had Danny Paerl, van familiebedrijf Bungalowpark Hoenderloo, de blik verruimd. Ze werkten, vertelt hij, al een tijdje met het concept ‘vrienden maken’ – gasten koppelen ze aan medewerkers op basis van een persoonlijke match, om zo de ultieme gastheer (m/v) te kunnen zijn. 2020 zou het jaar worden waarin het concept zich ook buiten het park mocht bewijzen. Dat deed het, alleen niet op de manier die Danny voor ogen had.

Bij de eerste persconferentie in maart 2020 voelde Danny meteen: dit gaat ons hoogseizoen raken. Al dacht hij toen nog dat het in negatieve zin zou zijn. ‘Nadat de bezetting aanvankelijk terugliep, besloten we de tijd dan maar goed te benutten. We pakten achterstallig werk op en haalden geplande investeringen naar voren.’ Al snel nam het aantal boekingen weer toe. ‘Ik had niet verwacht dat vakantievieren en een weekend weg primaire levensbehoeftes zouden zijn. Dat mensen midden in een pandemie toch bleven komen, verraste me dus wel wat.’

Zeiltjes spannen

Die eerste weken van de lockdown waren sowieso weken waarin hij alles met andere ogen bekeek, vertelt Danny. Het gaf hem de ruimte om nieuwe contacten te leggen en met andere ondernemers te sparren. Eén van die ondernemers, met wie hij via LinkedIn in contact kwam, was Wouter Leuven, die met zijn bedrijf tenten en aankleding levert voor festivals en evenementen. In april postte hij over een verloren festivalseizoen, waarop Danny reageerde. Ze concludeerden al snel dat ze elkaar konden aanvullen – ‘ik heb grond, hij heeft tenten’ – en 2 dagen later stonden ze met zijn tweeën op het gras. Zeiltjes uit te spannen om te kijken hoeveel tenten op het veld zouden kunnen. Laten we beginnen met 20, besloten ze. Het werden er uiteindelijk 200.

‘In diezelfde tijd zag ik dat het wel eens een heel druk hoogseizoen kon worden. Dus ja, dan zouden de tenten goed van pas komen. Wouter en zijn collega’s zijn bovendien heel sterk in een sfeer neerzetten, en wij in het exploiteren van een vakantiepark en campingterrein. Ook daarin vullen we elkaar goed aan. Festivalwereld ontmoet recreatie, zeg maar.’ Met als resultaat: het eerste Glamp Outdoor Camp – later ook de naam van het bedrijf dat ze samen oprichten. ‘De camping in festivalsfeer bleek een schot in de roos: we waren de hele zomer volgeboekt.’

Campcrew

‘Ons concept van ‘vrienden maken’ werkt ook op Glamp Camp goed. Een receptie is niet meer nodig voor de – voor ons – verre van traditionele bezoekers: online koppelen we medewerkers aan gasten op basis van interesses en persoonlijke voorkeuren. Die medewerker wacht de gasten op en begeleid ze naar hun tent, en is daarna 24/7 bereikbaar via WhatsApp. De overwegend jonge campcrew slaapt namelijk zelf ook op het terrein. Belangrijk, want deze nieuwe groep gasten heeft korter de tijd, en wil die korte tijd veel intensiever beleven. Lokaal voedsel, de juiste activiteiten, originele uitjes: alles moet kloppen in de 2 tot 3 dagen dat ze er even uit zijn.’

Niet meer in de rij

‘Eigenlijk mist niemand de receptie. Door corona is het zelfs fijn dat je niet in een rij hoeft te staan. Als er even wat is, als je een handdoek mist, activiteiten wilt boeken of broodjes bestellen, is een WhatsAppje voldoende. Recreatie op afroep, dus. On demand. Eigenlijk is het gek dat gasten altijd naar ons toe moeten komen – ook in ons park gaan we nu veel vaker naar mensen toe.’ Met alle nieuwe inzichten gaat Danny, samen met Wouter, nog een stap verder. Zo hebben ze met Glamp Outdoor Camp inmiddels 6 nieuwe locaties – wederom verre van traditioneel.

Durven omgooien

En ja, het helpt dat gemeentes bereid zijn besluitvorming te versnellen. Dat Nederlanders massaal vakantie in eigen land vierden. Maar dat hij in 2020 uiteindelijk zijn beste jaar tot nu toe had, kwam toch echt door het nieuwe concept. Verder kijken dan de geijkte partners, is daarom Danny’s advies aan anderen. Een nieuw concept uitproberen. ‘We hadden een vrij traditioneel product als vakantiepark, dan moet je wel durven veranderen. Mijn advies aan andere ondernemers: ga in gesprek, onderzoek welke onverwachte partijen je kunnen aanvullen. Daar is juist nu de ruimte voor – veel ondernemers staan open voor nieuwe samenwerkingen.’

Gerelateerde berichten

  • Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024: Samenwerken aan een sterk netwerk en marketing
    Nieuws

    Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024: Samenwerken aan een sterk netwerk en marketing

  • Nieuwe campagne Das andere holland leidt tot 47.490 weergaven
    Nieuws

    Nieuwe campagne Das andere holland leidt tot 47.490 weergaven

  • Op Oorlogspad door Gelderland
    Nieuws

    Op Oorlogspad door Gelderland