‘Blijf zichtbaar’
Na de benoeming tot Leukste uitje in Gelderland (ANWB), zag het Bakkerijmuseum de toekomst begin dit jaar meer dan zonnig in. Bezoekersaantallen groeiden sowieso al jaren, vertelt directeur Fred Voskuil, en met de aankoop van het 18eeeuwse naastgelegen monumentale pand konden ze aan de vurig gewenste uitbreiding gaan beginnen. De sluiting van musea op 12 maart vanwege het coronavirus hakte er in eerste instantie dan ook flink in.
Als een soort openluchtmuseum heeft het Bakkerijmuseum in Hattem meerdere eeuwenoude en karakteristieke panden in één straat, die onderling verbonden zijn – soms buitenom, soms onder de straat door. De aankoop van een monumentaal buurpand was een forse, maar welkome investering. ‘Na de gedwongen sluiting op 12 maart kneep ik hem wel even,’ vertelt Fred. ‘Gaan we die investering ooit terugverdienen? We besloten om pas op de plaats te maken. Van de nood een deugd te maken. Na jaren van groei – in 7 jaar tijd van 29.000 naar 71.000 bezoekers per jaar – waren de 4 maanden bezinning die op de sluiting volgde, een goed moment om knelpunten in kaart te brengen en daar oplossingen voor te vinden. Stilzitten was er overigens niet bij, want we pakten ook de verbouwing van het nieuwe pand op.’
Doorloop
‘Eén knelpunt was ons al langer een doorn in het oog: onze winkel die in dezelfde ruimte was als de receptie. Stonden daar zo’n 20 mensen, dan stokte de doorloop al. Met geregeld 1.000 bezoekers op een dag, vaak ook nog allemaal in de ochtend, liep het snel vast. Tijdens de 4 maanden verplichte ‘rust’ hebben we de winkel daarom verplaatst naar een ander pand. Opgeteld met de buitenruimte die we bij ons nieuwe pand kregen – een historisch plein, met terras en overkapte workshoptafels – konden we er een succesvol zomerseizoen van maken. Door al die nieuwe vierkante meters verbeterde de doorloop én werd afstand houden makkelijker.’
‘Door de coronamaatregelen leerden we nog een les: dat een reserveringssysteem een uitkomst is. We hadden voor corona wel eens eerder gedacht aan tijdssloten, maar waren altijd wat terughoudend omdat we negatieve reacties van bezoekers verwachtten. Niets is minder waar. We hebben geen opstoppingen meer in de museumruimtes, mensen hebben ruim de tijd aan de baktafel, ze weten hoelang ze bij de voorstelling zijn en geven aan dat prettig te vinden.’
Historisch brood
‘In de voorjaarsmaanden dat we druk aan het klussen waren, vroegen inwoners van Hattem hoe ze ons konden helpen. Hartverwarmend. We besloten iedere zaterdag vanuit onze nieuwe winkel, ingericht als 18eeeuwse bakkerswinkel, broden te bakken. Niet met fabrieksmeel, maar helemaal in eigen huis en met traditionele, zuivere ingrediënten. En dat sloeg aan – nog steeds staan er wekelijks mensen voor in de rij. Op veilige afstand, natuurlijk. In het nieuwe pand plaatsten we beneden, in de salon, onze antieke poffertjeskraam en bakplaten en verkopen we al sinds de zomer poffertjes. Dat ruikt heerlijk en zorgt nog steeds voor veel aanloop.’
Brood op de plank
‘En nee, die inkomsten, inclusief de volgeboekte zomer, compenseren niet wat we in andere maanden en door teruglopende bezoekersaantallen verloren. Maar het zorgt wel dat we zichtbaar blijven. Bij het publiek en bij onze stadsgenoten. Want de bakker, die ze kennen van Facebook, die staat ook gewoon in de winkel. Die zorgt voor brood op de plank. Letterlijk. Dankzij deze en andere activiteiten kunnen we – samen met de NOW-regeling – een groot deel van onze mensen aan het werk houden.’
Lobbywerk
‘Hoewel we dus steun kregen vanwege de lockdown, krijgen we geen subsidie als museum. En dat terwijl we wel belangrijk zijn voor Hattem en voor Gelderland. Al die mensen die – zeker sinds we het Leukste uitje zijn – van overal uit het land naar ons toe komen, lopen na ons museum Hattem in. Ze bezoeken de historische binnenstad of gaan de Veluwe op. Daarom nodigden we in de zomer de gedeputeerde uit en lieten we zien wat we hadden gerealiseerd. Puur lobbywerk inderdaad, maar als er één ding is dat ik van dit coronajaar geleerd heb, is het wel hoe belangrijk het is om zichtbaar te blijven. Dat zou ik ook echt aan andere ondernemers adviseren. Luister naar je fans, je buurtgenoten, stap naar de politiek, en zorg dat je in beeld blijft.’