Persbericht

Veluwe sterkste streekmerk van Nederland in 2022

De Veluwe is het sterkste streekmerk van Nederland, gevolgd door Zuid-Limburg en het Waddenzeegebied. Dit blijkt uit onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy – in opdracht van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen – onder de 100 grootste gemeenten, bekendste streken en provincies. Koninklijke Burgers’ Zoo, Paleis Het Loo, Apenheul staan bovenin in de lijst sterkste Veluwse merken.

Een sterk streekmerk kenmerkt zich door een hoge naamsbekendheid, waardering en gevoel van verbinding, het zijn allemaal factoren waar de Veluwe in het onderzoek hoog op scoort. Zo kent vrijwel iedere 18-plusser de regio en geven het de hoogste waardering van alle Nederlandse streken, gevolgd door het Waddenzeegebied en de Veluwezoom. Bijna de helft geeft aan de streek nog eens te willen bezoeken.

Veelzijdige Veluwe
Reinou de Haan, Merkleider Veluwe bij Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen is blij met deze erkenning: “De afgelopen jaren hebben we – samen met gemeenten, ondernemers en terreinbeherende organisaties – hard gewerkt aan het versterken van het merk Veluwe. Met inzet van strategische campagnes en marketingactiviteiten zetten we ons in voor een duurzame bezoekerseconomie en een sterk streekmerk. Het is mooi om te zien dat deze inzet loont. En van de herkenbaarheid en aantrekkelijkheid van de veelzijdige Veluwe profiteert de hele regio.”

Hoge waardering
‘Uniek, sympathiek, actief en ruig’ wordt de Veluwe genoemd en geroemd om de mooie natuur en goede wandel- en fietsmogelijkheden. Voor jongeren geldt hetzelfde; zij kennen de Veluwe ook om de natuurschoonheid, met daarnaast de vele vakantiemogelijkheden en sfeer. De hoogste waardering kent deze groep toe aan Texel, Bonaire en op de derde plek de Veluwe. De Veluwe is het geliefdst bij mensen met een modaal inkomen, gepensioneerden, hoger opgeleiden, parttime werkers en 55-plussers.

Top 5 sterkste Veluwse merken
Volgens inwoners van Gelderland zijn Koninklijke Burgers’ Zoo, Apenheul, Het Nationale Park De Hoge Veluwe, Nederlands Openluchtmuseum en Dolfinarium de sterkste merken op de Veluwe. Ondervraagden buiten de provinciale grenzen noemen Paleis Het Loo, Apenheul, Kröller-Müller Museum, GelreDome en Open Monumentendag. Algemeen directeur Alex van Hooff van Koninklijke Burgers’ Zoo: “We voelen ons zeer vereerd met deze uitverkiezing. Wat het extra mooi maakt, is dat deze waardering door de inwoners van de provincie Gelderland zelf is uitgesproken. Als park voelen we ons zeer betrokken bij onze regio.”

Aan het onderzoek deden 11.929 respondenten van 18 jaar en ouder mee.

Links woordvoerder Bas Lukkenaar van Koninklijke Burgers’ Zoo, rechts accountmanager Visit Arnhem Nijmegen Hugo Veenendaal.
Directeur Apenheul Roel Welsing

Fotocredit Noorderheide: Hetty van Oijen

Adjunct directeur Pien Harms en algemeen directeur Michel van Maarseveen van Paleis Het Loo. 

Lideweij Bosman

Pr-adviseur

Alles draait om storytelling. Of dit nu gaat over PR, het schrijven van boeken of journalistieke teksten. Wat vertellen we over onszelf, en anderen over ons? En klopt dat beeld bij de kern van wie we zijn, wat we doen en waar we heen willen? Mijn taak is deze vragen te beantwoorden en te vormen tot een verhaal dat past en beklijft. Een taak die perfect past bij mijn nieuwsgierige aard.

Gerelateerde berichten

  • Zomer 2024: Dagbezoek Gelderland flink gestegen
    Persbericht

    Zomer 2024: Dagbezoek Gelderland flink gestegen

  • PERSBERICHT: Gelderland deze zomer weer populair bij binnen- en buitenlandse toerist
    Persbericht

    PERSBERICHT: Gelderland deze zomer weer populair bij binnen- en buitenlandse toerist

  • BEZOEK AAN GELDERLAND STIJGT EERSTE KWARTAAL MET 6 PROCENT
    Persbericht

    BEZOEK AAN GELDERLAND STIJGT EERSTE KWARTAAL MET 6 PROCENT