Nieuws

Succesvolle start monitor bezoekersdrukte: 150.000 keer bekeken

De monitor bezoekersdrukte is inmiddels meer dan 150.000 keer door inwoners en bezoekers van de provincie Gelderland bekeken. Deze werd eind juni door Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen – in opdracht van provincie Gelderland – gelanceerd om de drukte in kaart te brengen. Directeur Herre Dijkema: “Het is mooi om te zien dat de monitor zo goed voorziet in een wijze waarop we toch met elkaar op een veilige manier kunnen recreëren.”

Met de informatie – verkregen vanuit de monitor bezoekersdrukte – kunnen bewoners en bezoekers zien welke populaire plekken druk zijn. Dijkema: “Een mooie bijkomstigheid is dat we met behulp van dit soort data-analyses – zonder gebruik te maken van privacygevoelige informatie – uiteindelijk ook voorspellingen kunnen gaan doen rondom het bezoekersgedrag in drukke tijden.” Gelderse gedeputeerde Peter van ’t Hoog vult aan: “Het is goed om te zien dat er zoveel gebruik wordt gemaakt van de druktemeter. Het is een mooi hulpmiddel voor de recreant die een bewuste keuze wil maken. Want er valt genoeg te kiezen in Gelderland.”

Expert-metingen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen brengt nog tot half september samen met 350 lokale experts-meters zoals ondernemers, attracties, terreinbeheerders (natuur) en binnensteden de drukte op 400 locaties in beeld. Zij geven drie keer per dag aan of het in hun omgeving druk (rood), gemiddeld (oranje) of rustig (groen) is. Om de lokale expert-meters te motiveren en te bedanken voor hun inzet, besloten de voorzitters van de drie Gelderse veiligheidsregio’s Ton Heerts, Ahmed Marcouch en Hubert Bruls een video voor hen in te spreken (zie bijlage). Voorzitter van de veiligheidsregio Zuid, Hubert Bruls: “Dankzij de ingevoerde gegevens ontstaat er een accuraat beeld van de drukte en kunnen we deze tijdens vakantietijd beter spreiden. En daarmee een mooie zomer tegemoet gaan. Dank jullie wel!”

Samen het bereik vergroten
Aan de oproep aan partijen om de monitor op eigen kanalen te plaatsen en daarmee het bereik onder bezoekers samen te vergroten, is inmiddels flink gehoor gegeven. De monitor is op meer dan 90 websites geplaatst. Waaronder mediakanalen als Omroep Gelderland, De Gelderlander, De Stentor én de websites van gemeenten, toeristische ondernemers en lokale marketingpartijen en uiteraard de toeristische websites Visitarnhem.com, Visitnijmegen.com, Visitveluwe.nl, Achterhoek.nl. Wie de widget wil aanvragen kan dit doen via Toerismevan.nl/bezoekersdrukte.

Top 3 best bekeken locaties
Stationsplein Arnhem
Zwembad Klarenbeek
Centrum Bronckhorst

Foto-onderschrift: Bezoekers raadplegen de monitor bij Landal Miggelenberg.

Sarel Tempelman

Projectmanager

De wereld van vrije tijd en toerisme vind ik mateloos boeiend. De sector ontwikkelt zich snel en steeds weer zijn er nieuwe mogelijkheden om de beleving van de consument te versterken, nieuwe onderzoeks- en marketingmogelijkheden en ontwikkelingen rondom het managen van toeristenstromen. Ik vind het interessant om samen met onze partners te zoeken naar hoe we in deze dynamiek het beste voor de regio kunnen doen.

Gerelateerde berichten

  • Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024: Samenwerken aan een sterk netwerk en marketing
    Nieuws

    Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024: Samenwerken aan een sterk netwerk en marketing

  • Nieuwe campagne Das andere holland leidt tot 47.490 weergaven
    Nieuws

    Nieuwe campagne Das andere holland leidt tot 47.490 weergaven

  • Op Oorlogspad door Gelderland
    Nieuws

    Op Oorlogspad door Gelderland