Het Uitvoeringsprogramma Gelderse KBL 2022-2024 brengt kastelen, landgoederen en buitenplaatsen (KBL), de provincie, gemeenten, destinatie-marketingorganisaties en andere belangrijke stakeholders samen. Het doel? De Gelderse KBL versterken door middel van een krachtig netwerk, kennisdeling, branding en marketing. Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Achterhoek Toerisme en de Stichting Kastelen, Historische Buitenplaatsen & Landgoederen spelen een actieve rol in de uitvoering van dit programma. In dit bericht lichten we de voortgang van de activiteiten in 2024 toe.
Versterken van het netwerk
Een sterk netwerk opent deuren voor het effectief positioneren van KBL-aanbod binnen regionale marketingcampagnes, waarin deze een prominente plek innemen als onderdeel van het regionale DNA. Door kennis en ervaringen te delen tijdens thematische bijeenkomsten, brengen we professionals samen en inspireren we hen met relevante ontwikkelingen binnen het KBL-veld. In 2024 hebben we twee netwerkbijeenkomsten georganiseerd. De eerste stond in het teken van ‘Gekruid!’, de tijdelijke tentoonstelling in Kasteel Wijchen, die perfect aansloot bij het landelijke thema ‘Aan tafel!’ van de Dag(en) van het Kasteel. De tweede bijeenkomst vond plaats op 17 mei 2024, tijdens de Dag van het Kasteel, bij Kasteel / Keuken van Hackfort. Naast kennisdeling, was ook het ontmoeten van collega’s een belangrijk onderdeel van de bijeenkomsten.
Marketingactiviteiten
Het afgelopen jaar hebben we de Gelderse KBL onder de aandacht gebracht van binnenlandse vakantiegangers via twee belangrijke campagnes: de Gelderse streken campagne en een regio-specifieke campagne.
Gelderse streken campagne
In het kader van deze campagne hebben we een herkenbaar beeldmerk en inspirerende teksten ontwikkeld om een consistente uitstraling te waarborgen. Het aanbod van deelnemende KBL-locaties is gebundeld op een centrale online campagnepagina, die als toegangspoort fungeert voor alle communicatie-uitingen. Via Google Search-advertenties werd het zoekverkeer gericht naar deze pagina. Daarnaast is een video geproduceerd die de verschillende functies van de KBL-locaties in beeld brengt, en die werd ingezet voor social advertenties gericht op de juiste doelgroep. Om de samenwerking tussen de deelnemende KBL-locaties verder te versterken, hebben we een herdrukwerk verspreid dat bezoekers aanmoedigt meerdere locaties te verkennen.
Regio-specifieke campagne
Voor de regio’s Veluwe, Arnhem en het Rijk van Nijmegen hebben we gerichte campagnes opgezet voor de KBL-locaties in deze gebieden. Omdat de functies van de locaties sterk variëren (van restaurant-hotel tot museum), zijn de campagnes afgestemd op de specifieke doelgroepen die bij deze functies passen. Social advertenties werden ingezet en het onderwerp kreeg aandacht in toeristische magazines en diverse externe online en printmedia, zoals Saar, Museumtijdschrift, artikelen op degelderlander.nl en stentor.nl, en een tv-spot op Omroep Gelderland.
Bekijk hier de volledige rapportage
Vooruitblik
Voor 2025 hebben we bij de provincie een verlenging van het project aangevraagd. We wachten nog op een besluit, maar het lijkt erop dat er mogelijk middelen beschikbaar komen om door te gaan met de ontwikkeling van een nieuw kennisprogramma, het organiseren van een netwerkbijeenkomst en een nieuwe marketingcampagne.